afftabi
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    عنوان کاربر
    پیشکسوت انجمن
    نوشته ها
    36,053
    می پسندم
    9,101
    مورد پسند : 7,733 بار در 3,582 پست
    حالت من : Mehraboon
    میزان امتیاز
    3823

    پیش فرض اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد

    دانشکده اقتصاد وعلوم اجتماعی
    گروه روانشناسی

    عنوان :

    شرح آزمایشهای روانشناسی تجربی


    استاد راهنما :

    جناب دکتر حسین محققی

    دانشجو:



    زمستان 87
















    تقدیر



    سپاس خداوند متعال را که توفیق گردآوری
    این مجموعه را به من عطا نموده است و
    تقدیر از شهیدان که خود را در راه اسلام
    وقرآن فدا نموده اند.
    وبا سپاس فراوان از استادگرانقدرم
    جناب آقای دکتر حسین محقق وکلیه
    کسانی که در گردآوری این مجموعه مرا
    یاری نموده اند.


















    تقدیم

    تقدیم به او که نخستین درس عقده گشایی و راز لمس لطیفترین عواطف بشری را ،در رفتار پر بخشش وگفتار پرتفاهم خویش ،به من آموخته است به او که در آتش انتظار نخستین روز ورود من به دبستان
    می سوخت ودر گذر این حسرت جانکاه ، ناکام ونگران دیده از جهان بر بست!
    به او که یاد بود لطف وصفا وتحمل بیدریغش ،پیوسته شیرین ترین خاطره ی زندگی من خواهد بود .
    به او که قلب من همیشه سوگوار اوست
    به او ...
    به مادرم
    چکیده

    مجموعه ای که گردآوری شده مربوط به درس روانشناسی تجربی می باشد که شامل یک سلسله آزمایشهایی که هر کدام از این آزمایشات موضوع خاصی را در بر می گرفت ،این آزمایشات شامل : اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد ،اندازه گیری حافظه (یادگیری از راه کوشش وخطا )، خطای بینایی ورابطه ی آن با سن افراد ،اثر تضاد وپس تصویرها ،اثر کار مضاعف و حواس پرتی بر کارآمدی افرادو تداخل یادگیری های بعدی در یادگیری های قبلی به ترتیب مورد بحث قرار گرفته اند .برای هر یک از این آزمایشها بترتیب : چکیده ، مقدمه ،پیشینه ،نمونه ،وسایل اجرای آزمایش ،شیوه اجرا ،استخراج نتایج ،تحلیل و نتیجه گیری ومنابع را مورد بررسی قرار دادیم . امید است که کار ناچیز من بتواند ذره ای از زحمات استاد سختکوشم را جبران نماید .

    فهرست کل جداول ونمودارها


    جدول مربوط به اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد 24
    جدول مربوط به داده های حافظه در آزمایش دوم 49
    منحنی ونمودار داده ها در آزمایش دوم 50
    جداول مربوط به خطای مولر ولایر (آزمایش سوم ) 74-73
    جدول مربوط به اثر کار مضاعف و حواس پرتی 115
    برکارآمدی (آزمایش پنجم )
    نمودار مربوط به اثر کار مضاعف وحواس پرتی 117
    برکارآمدی (آزمایش پنجم )
    جدول (1) مربوط به آزمایش شماره ششم 139
    جدول (2) مربوط به آزمایش شماره ششم 140

    فهرست کلی صفحات

    آزمایش اول 9
    آزمایش دوم 34
    آزمایش سوم 52
    آزمایش چهارم 80
    آزمایش پنجم 96
    آزمایش ششم 120











    آزمايش شماره 1

    اثر آگاهی از نتايج

    بر عملکرد














    فهرست مطالب :

    چکيده 11
    مقدمه 12
    پيشينه ي تحقيق 13
    تعريف يادگيري 13
    تمايز بين يادگيري وعملکرد 13
    تعريف وقوانين يادگيري از نظر نورمن 15
    عملکرد ماهرانه 15
    تاثير بازخورد يا آگاهي از نتايج بر عملکرد 17
    نظريه يادگيري آلبرت بندورا 18
    انواع تقويت در نظريه بندورا 19
    کاربرد آموزشي نظريه يادگيري شناختي اجتماعي 20
    روش آزمايش 21
    نمونه 21
    وسايل آزمايش 21
    روش اجراي آزمايش 21
    جدول شماره 1 24
    استخراج نتايج 24
    تحليل نتايج 25
    بحث ونتيجه گيري 31
    منابع ومآخذ 33


    چکيده:
    يکي از موضوعات مورد بحث در روانشناسي يادگيري اين است که آيا آگاهي از نتايج موجب بهبود عملکرد مي شود وبه عبارت ديگر اگر يادگيرنده به هنگام يادگيري از نتايج کار خود اطلاع حاصل کند اين اطلاع عملکرد هاي جاري وبعدي او را تحت تاثير قرار مي دهد وموجب بهبود نتايج مي شود .
    در کتاب( اصول روان شناسي مان )آمده است که مي توان علل تاثير مثبت آگاهي از نتايج را به شرح زير خلاصه کرد :
    الف- آزمودني عملي را که نتيجه بهتر داده است تکرار مي کند .
    ب- آزمودني خطاهاي خود را اصلاح مي کند.
    ج- وضع نفساني همراه با دقت وآگاهي در آزمودني به وجود مي آيد که موجب بهتر شدن کار او مي شود (گنجي ،1385)
    ما براي پي بردن به اثر آگاهي از نتايج بر عملکرد آزمايشي را ترتيب داده ايم که اين آزمايش شامل 3 مرحله مي باشد در مرحله اول از آزمودني خواسته شد با چشمهاي بسته خطوط 10 سانتي متري رسم کند ،در مرحله 2 باز از آزمودني خواسته شد که خطوط 10 سانتي متري رسم کند با اين تفاوت که در هر بار خط کشيدن از طول آن خط به آزمودني آگاهي داديم در مرحله 3 ، نيز از او خواسته شد که مثل مرحله 1خطوط 10 سانتي متري را با چشمهاي بسته رسم کند .


    مقدمه:
    يادگيري يکي از مهم ترين توانايي هاي انسان محسوب مي شود که آن را از ساير موجودات متمايز ميکند .يادگيري عبارت است از: تغير نسبتاً پايدار در رفتار يا توان رفتاري که حاصل تجربه است گفته مي شود .تفاوت عملکرد با يادگيري در اين است که عملکرد محصول يادگيري است .به قول هيلگارد وباور: (1975)، (تفاوت بين يادگيري وعملکرد؛ تفاوت بين دانستن چگونه انجام دادن کاري وانجام دادن آن کار است )
    هدف ما از آزمايشي که ترتيب داده ايم اين است که اگر دانش آموزي يا دانشجويي ،يابه طور کلي ،يادگيرنده اي به هنگام يادگيري ،اگر از نتايج عملکرد خود مطلع شود ،رفتار او بر حسب عملکرد هايش تغيير شکل مي يابد و موجب بهبود عملکرد هاي جاري وبعدي او مي شود .








    پيشينه ي تحقيق:
    تعريف يادگيري :
    يادگيري را مي توان به راههاي گوناگون تيريف کرد : کسب اطلاعات وانديشه هاي تازه ،عادتهاي مختلف ،مهارتهاي متنوع وراههاي گوناگون حل کردن مسايل .همچنين يادگيري را مي توان به صورت کسب رفتار واعمال پسنديده يا حتي نا پسند تعريف کرد .پس يادگيري حوزه ي بسيار گسترده اي را شامل مي شود.
    هرگنهان والسون گفته اند: (يادگيري يکي از مهمترين زمينه ها در روانشناسي امروز در عين حال يکي از مشکل ترين مفاهيم براي تعريف کردن است )
    با اين حال يکي از معروف ترين تعريف براي يادگيري اين است که :
    يادگيري به فرايند ايجاد تغيير نسبتاً پايدار در رفتار يا توان رفتاري که حاصل تجربه است گفته مي شود ونميتوان آن را به حالتهاي موقتي بدن مانند آنچه بر اثر بيماري ،خستگي يا داروها پديد مي آيد نسبت داد .اين تعريف يادگيري ازتعريف کيمبل اقتباس شده است .
    تمايز بين يادگيري وعملکرد :
    چنانچه گفته شد يادگيري نوعي توانايي است که در فرد ايجاد مي شود وتنها از طريق مراجعه به رفتار آشکار فرد مي توان از ان اطلاع حاصل کرد از سوي ديگر رفتار به اعمال وحرکات مختلف دروني وبيروني فرد گفته مي شود .همه ي روانشناسان نياز دارند تا رفتار آشکار را مورد بررسي قرار دهند تا تعيين کنند آيا تغييراتي که يادگيري نام دارد اتفاق افتاده است يا نه .ما براي کسب اطلاع از ميزان يادگيري به رفتارهاي قابل مشاهده يا به اصطلاح دقيق تر به عملکرد فرد مراجعه مي کنيم .
    عملکرد نيز مانند رفتار آشکار به جنبه هاي قابل مشاهده ي يادگيري اشاره مي کند اما تفاوت رفتار با عملکرد در آن است که رفتار به هر گونه عمل شخص گفته مي شود در حالي که عملکرد به نتيجه عمل فرد اشاره مي کند که در ارزشيابي ميزان يادگيري مورد استفاده قرار مي گيرد .عملکرد همان محصول يادگيري است .بنابرين ما با مشاهده ي تغييرات حاصل در عملکرد شخص استنباط مي کنيم که در او يادگيري اتفاق افتاده است .
    عملکرد فرد از عواملي چون انگيزش وهيجان ،شرايط محيطي ،خستگي وبيماري متاثر مي شود پس با توجه به اين عوامل ،عملکرد فرد ممکن است شاخص نسبتاً درستي از يادگيري باشد يا اينکه نتواند آن را به خوبي نشان دهد مثلاًعملکرد يک دانش آموز سر جلسه امتحان ممکن است تحت تاثير اضطراب امتحان کاهش پيدا کند .بنابرين براي دستيابي به ميزان واقعي يادگيري بايد از وسايل دقيق اندازه گيري استفاده کردوهم عملکرد افراد را به دفعات مختلف ودرشرايط متفاوت مورد سنجش قرار داد .(سيف ،1385)




    تعريف وقوانين يادگيري از نظر نورمن :
    ازنظر نورمن يادگيري ويادسپاري بسيار به هم نزديک اند اما يادگيري چيزي بيشتر از يادآوري محض است يادگيري شامل توانايي انجام ماهرانه ي يک تکليف است .
    قوانين يادگيري نورمن :
    نورمن انديشه هاي خود را درباره ي يادگيري را در سه قانون خلاصه مي کند :
    1- قانون علي رابطه ها : براي اينکه ارگانيسم رابطه ي بين يک عمل خاص ويک بازده را ياد بگيرد يک رابطه ي علي آشکار بين آنها بايد وجود داشته باشد.
    2-قانون يادگيري علي :که دو بخش دارد ،يکي از آنها به بازده هاي مطلوب مربوط مي شود اين است که ارگانيزم مي کوشد تا آن اعمال بخصوصي را تکرار کند که با بازده مطلوب رابطه ي علي آشکاري دارند .بخش ديگر آن ،اين است که ارگانيسم مي کوشد تا از انجام عملي که با بازده نامطلوب رابطه ي علي آشکاري دارد اجتناب نمايد
    3- قانون بازخورد اطلاعاتي : بازده يا نتيجه يک رويداد به صورت اطلاع يا خبري درباره ي آن رويداد عمل مي کند .
    عملکرد ماهرانه :
    نورمن در سراسر نوشته هاي خود بر روابط بين يادگيري ،حافظه وعملکرد تاکيد مي ورزد اودر مطالعه ي حافظه مي کوشد تا تعيين کند چگونه اطلاعات مورد استفاده قرار ميگيرند .به نظر نورمن يادگيري ارتباط نزديکي با فهميدن دارد .
    زماني که شما مهره هاي شطرنج ،قصد ورهيافت اساسي آن را فهميده باشيد ياد گرفته ايد که شطرنج بازي کنيد از نظر يک مشاهده گر بيروني يادگيري به عملکرد بسيار نزديک است ممکن است فکر کنيد بازي شطرنج را مي فهميد اما اگر نتوانيد يک بازي خوب انجام دهيد خواهيم گفت شما واقعا آن را نمي دانيد.
    اما عملکرد ماهرانه چيست ؟
    نورمن به فهم تفاوت بين عملکرد ماهرانه ي افراد خبره مانند خلبانان با تجربه وقهرمانان تنيس وافراد تازه کار علاقه مند بود او 5 متغيير را ذکر ميکند که اين تمايز را مشخص مي کند :
    1- افراد خبره کارهايشان را با سهولت ورواني بيشتري انجام مي دهند .
    2-غالب افراد خبره کارهايشان را بدون آگاهي و به طور خودکار انجام مي دهند .
    3- در افراد خبره تلاش ذهني کمتروخستگي ذهني کمتر است .
    4- عملکرد افراد تازه کار در شرايط استرس کاهش مي يابد ولي در افراد خبره چندان متاثر نيست.
    5-ديدگاه افراد با پيشرفت عملکرد تغيير پيدا مي کند .
    نورمن در کتاب يادگيري وحافظه از خوانندگان مي خواهد تا تغيير حالت از تازه کار بودن به ماهر بودن را امتحان کنند او براي اين منظور از مسئله ي ميسيونر ها وآدمخوارها استفاده مي کند .در ضمن کوششهاي اوليه براي حل کردن مسئله چون شخص تازه کار است عملکردش کند،محتاطانه وغالبا نادرست است اما با ادامه ي کار عملکرد او به صورت خودکار وهموار در مي ايد وبه کوشش ذهني کمتري نياز خواهد داشت .نورمن مي گويد انتقال از تازه کار بودن به خبره چندان جنبه ي يادگيري ندارد بلکه بيشتر به عملکرد ،يعني انتقال موثر يادگيري به رفتار ،مربوط است .(هرگنهان والسون ،1382 )


    تاثير بازخورد يا آگاهي از نتايج کار بر يادگيري دانش آموزان:
    بنا به تعريف بازخورد به آگاهي از نتايج عمل گفته مي شود معلمان بايد همواره مراقب کوششهاي دانش آموزان خود باشند وبعد از انجام هر فعاليتي آنها را از نتايج کارشان مطلع سازند .اين اقدام به ويزه بعد از انجام هر آزمون ضروري است . پژوهشهاي اوليه درباره ي بازخورد نشان داده اند که توضيحات کتبي معلم بر تکاليف واوراق امتحاني دانش آموزان منجر به بهبود عملکرد آنها در آينده ميشود .نتايج پژوهش هاي تازه نشان داده اند که در مورد دانش آموزان سالهاي بالا (دوره هاي راهنمايي ودبيرستان ) اظهار نظر هاي کتبي بر اوراق آنها وقتي جنبه ي شخصي وغير قالبي داشته باشد بسيار موثر واقع مي افتد .توصيه شده است که معلمان اشتباهات دانش آموزان را بر روي اوراق انها بنويسد وجنبه هاي مثبت آنها را تقويت کند .(سيف ،1385)



    نظريه ي يادگيري آلبرت بندورا:
    تغيير در رفتار را مي توان با رويکرد رفتاري ،شناختي ياترکيبي از اين دو مطالعه کرد .در اينجا به دليل اينکه رويکرد ما ترکيبي است ودر ابتدا مي خواهيم ببينيم تصورات قبلي شخص از خط 10 سانتي متري چيست وساخت شناختي او را مطالعه کنيم سپس در مرحله دوم پسخوراند يا آگاهي به فرد مي دهيم پس جا دارد که در اينجا يک ديدگاه ترکيبي يادگيري را بيان کنيم .يکي از نظريه هاي مهم که هم جنبه رفتاري دارد ،هم شناختي ،نظريه ي شناختي اجتماعي يانظريه ي يادگيري مشاهده اي است . واضع اين نظريه آلبرت بندورا است.
    روان شناسان رفتار گرا بيشتر بر روي محرکهاي بيروني به عنوان عوامل کنترل کننده ي رفتار فرد تاکيد مي کنند. روانشناسان شناخت گرا عمدتا بر فرايندهاي شناختي اهميت قائل ميشدند بندورا هم عوامل محيطي بيرون از انسان را وهم عوامل شناختي درون او را در کنترل رفتار موثر مي داند .به طور دقيق تر بندورا مي گويد فرايندهاي شناختي ،محيط رفتار شخص بر هم تاثير وتاثر متقابل دارند وهيج کدام از اين سه جزء را نمي توان جدا از اجزاي ديگر به عنوان تعيين کننده ي رفتار به حساب آورد وآن را جبر متقابل يا تعيين گري متقابل ناميده است .
    در نظريه ي يادگيري اجتماعي بندورا گفته شده است که يادگيرنده از طريق مشاهده ي رفتار ديگران به يادگيري ميپردازد به طور خلاصه در يادگيري از راه مشاهده 4مرحله يا فرايند وجود دارد
    1- توجه : که در آن يادگيرنده يا مشاهده کننده به الگو وسرمشق که معمولا يک انسان زنده در حال انجام عمل است توجه مي کند.
    2- به يادسپاري: که در آن يادگيرنده رفتار مورد مشاهده را به طور شناختي باز نمايي مي کند يعني آن را به حافظه مي سپارد .
    3- باز آفريني حرکتي :يعني اينکه يادگيرنده توانايي هاي لازم را داشته باشد رفتار مورد مشاهده را توليد واصلاح مي کند .
    4-انگيزش :يعني در شرايط مناسب انگيزشي وتشويقي يادگيرنده رفتاري را که مشاهده کرده است به عملکرد تبديل مي کند .(اتيکنسون وهمکاران ،1385)

    انواع تقويت در نظريه ي بندورا:
    لفرانسو منابع تقويتي رادر يادگيري از راه الگو برداري در سه دسته زير خلاصه کرده است :
    1- تقويت مستقيم رفتار يادگيرنده براي تقليد يا الگو برداري از رفتار ديگران .
    2- تقويت از راه پيامد هاي رفتار .
    3-تقويت جانشيني .

    کابردهاي آموزشي نظريه ي يادگيري شناختي اجتماعي:
    موارد استفاده ي اين نظريه را مي توان به نحو زير خلاصه کرد:
    1-آموزش رفتارها ومهارتهاي تازه :مانند انجام فعاليت هاي ورزشي ،تلفظ لغات خارجي عمدتا از طريق مشاهده ي رفتار ديگران آموخته مي شود .
    2- تشويق وترغيب رفتارهاي قبلا آموخته شده : مشاهده ي رفتار ديگران نه تنها موجب يادگيري رفتارهاي تازه مي شود بلکه يادگيري هاي قبلا آموخته شده را که به دليل نبودن مشوق هاي لازم ديگر از فرد سر نمي زند نيز نيرومند مي سازد .
    3- نيرومند کردن يا ضعيف کردن اثر بازداري .
    4- جلب توجه يادگيرندگان .
    5– ايجاد پاسخ هاي هيجاني (گنجي ،1386 )









    روش آزمايش :
    الف- وسايل آزمايش
    سه برگ کاغذ ميلي متري ،دو عدد خط کش ،يک عدد مداد ويک چشم بند پارچه اي.
    ب- نمونه
    نمونه اين آزمايش فقط از يک نفر (يک خانم 20 ساله)تشکيل شده است زيرا اين آزمايش از نوع رآزمايشهاي تک آزمودني است .در اين آزمايش ها ،آزمودني به دفعات بيشتري تحت آزمايش قرار مي گيرد تا انداز هاي بيشتري را بدست آورند. اين امر موجب مي شود جنبه ي تصادفي بودن اندازه ها کاهش يابد ثانيا آزمودني به مدت طولاني مورد مشاهده ومطالعه قراربگيرد .
    اجراي آزمايش :
    آزمودني پشت ميز نشست وآزماينده نيز در مقابل او قرار گرفت .با چشم بند ،چشمهاي او بسته شد ويک مداد در اختيار او قرار داده شد .يکي از سه برگ کاغذ ميلي متري روي ميز در جلوي آزمودني قرار داده شد يکي از خط کش ها در سمت آزمودني وروي ضلع پايين کاغذ ميلي متري قرار گرفت به آزمودني گفته شد که بايد با دست چپ خط کش را نگه دارد .خط کش دوم نيز روي کاغذ ميلي متري به فاصله ي 10 سانتي متري از خط اول ودر سمت آزمايشگر قرار گرفت .آنگاه مراحل سه گانه آزمايش شروع شد .
    ج- مراحل آزمايش :
    مرحله ي اول :
    هدف مرحله اول بررسي اين واقعيت بود که آزمودني با استفاده حافظه حسي وحرکتي ، با چه دقتي مي توانديک فاصله را ارزشيابي کند براي اين منظور نوک مداد را در مقابل خط کش ودر انتهاي سمت چپ کاغذ ميلي متري گذاشته شد از او خواسته شد که خطي به طرف آزماينده که روبه روي او نشسته بود به اندازه ي 10 سانتي متر رسم کند به آزمودني گفته شد که در 10 سانتي متري او خط کش ديگري به عنوان نشانه وجود دارد هر وقت نوک مداد با خط کش تماس پيدا کرد خط ترسيمي درست 10 سانتي متر شده است آزمودني بعد از 5 تمرين اول 20 خط ديگر بدون خط کش دوم رسم کرد در مرحله ي اول ازمودني اظهار مي کند که مقداري اظطراب دارد .
    مرحله ي دوم :
    هدف مرحله ي دوم اين بود که نشان دهد آگاهي از نتايج مي تواند عملکرد هاي جاري را تحت تاثير قرار دهد .براي اجراي اين مرحله کاغذ ميلي متري عوض شده دوباره آزمودني 5خط با کمک خط کش به طور تمريني مي کشد بعد از آن 20 خط ديگر کشيد که در هرخط پس از ترسيم هرخط آزماينده از طول خط به آزمودني آگاهي مي دهد مثلا گفته ميشود 2 ميلي متر بالاتر يا5 ميلي متر پايين تر است .
    مرحله ي سوم :
    مرحله ي سوم در واقع تکرار مرحله ي اول بود هدف از اين مرحله اين بود که ثابت کند کاري که در مرحله ي دوم صورت گرفته (آگاهي از نتايج )توانسته است از طريق تقويت رفتارهاي متوالي ،موجب يادگيري شود به عبارت ديگر ،آگاهي از نتايج توانسته است عملکردهاي بعدي را نيز تحت تاثير قرار دهد.



















    جدول شماره 1: شامل اندازه گيري ها در سه مرحله خط کشي توسط آزمودني

    [برای مشاهده لینک ها ثبت نام کنید]

    استخراج نتايج :
    در هر يک از سه مرحله ، طول 20 خط آخر اندازه گيري ودر سه ستون اول جدول 1 درج شد.در هر مرحله 5خط اول به عنوان مرحله سازگاري در نظر گرفته شد.عددهاي سه ستون اول را به توان رسانديم وبه ترتيب در سه ستون بعدي جدول شماره ي 1 نوشتيم .وهمچنين ععدهاي ستون دوم وسوم را از ستون اول کسر کرديم ودر دو ستون بعدي جدول 1 نوشتيم وسپس اين اعداد را به توان 2 رسانديم .


    تحليل نتايج :
    1- براي هر يک از موقعيتها ،ميانگين وانحراف استاندارد طول 20 خط آخر محاسبه ميشود:
    فرمول ميانگين :

    ميانگين طول 20 خط آخر در مرحله اول =88/6
    ميانگين طول 20 خط آخر در مرحله دوم=20/9
    ميانگين طول 20 خط آخر در مرحله سوم=70/9
    فرمول انحراف استاندارد :
    انحراف استاندارد مرحله اول
    s= انحراف استاندارد مرحله دوم
    انحراف استاندارد مرحله سوم
    2- ميانگين بدست آمده با يکديگر مقايسه مي شود ومعني دار بودن تفاوت ميانگين ها ي مراحل اول ودوم واول با سوم با استفاده از آزمون T استودنت مورد استفاده قرار مي گيرد.
    با نگاهي گذرا به سه ميانگين بالا (88/6، 20/9 ، 70/9) معلوم مي شود که عملکرد آزمودني در مراحل دوم وسوم با عملکرد او در مرحله ي اول تفاوت دارد .اين تفاوت در جهت بهبود نتايج آزمودني است . از آنجا که مقايسه ي ظاهري ميانگين ها نمي تواند مورد اعتماد واقع شود تفاوت آنها از طريق محاسبات آماري مورد بررسي قرار مي گيرد. چون آزمايش روي يک نفر اجرا شده لذا از آزمون T در مورد گروههاي همتا استفاده مي شود .

    = ميانگين تفاوتها
    =انحراف استاندارد تفاوتها
    N=حجم نمونه
    بناباين لازم است که ابتدا ميانگين تفاوتها وانحراف استاندارد تفاوتها محاسبه شود :
    ميانگين اندازه هاي مراحل اول ودوم
    ميانگين اندازه هاي مراحل اول وسوم
    فرمول محاسبه ي انحراف استاندارد تفاوتها :
    انحراف استاندارد تفاوتهاي مراحل اول ودوم
    انحراف استاندارد تفاوتهاي مراحل اول وسوم
    حال مقادير T محاسبه مي شود :
    براي بررسي معني دار بودن تفاوتهاي ميانگين ها به جدول Tمراجعه مي شود در رديف درجه آزادي 19ودر ستونهاي 05/0و01/0 به ترتيب اعداد 09/2 و86/2 به دست مي آيد .مقادير بدست آمده از آزمايش (44/6 و28/11) با مقادير موجود در جدول مقايسه مي شود . چون مقادير بدست آمده از آزمايش از مقادير جدول در دو سطح هم بزرگتر است بناباين مي توان نتيجه گرفت که تفاوت ميانگينهاي مراحل اول ودوم ، مراحل اول وسوم معني دار است .تفسير مطلب به اين صورت خواهد بود که آگاهي از نتايج عملکرد عملکرد فرد وعملکردهاي بعدي فرد را بهبود داده است . به عبارت ديگر تفاوت بدست آمده ناشي از تصادف نيست بناباين فرضيه ي آزمايش تاييد مي شود وفرض صفر – يعني عدم وجود تفاوت بين ميانگين ها – رد ميشود .
    3- سه ميانگين بدست آمده با معيار (10 سانتي متر ) مقايسه ميشود . معني دار بودن تفاوت آنها نيز مورد بررسي قرار مي گيرد در صورت معني دار بودن موارد آنها مشخص مي گردد .
    براي مقايسه سه ميانگين با معيار 10 ،از فرمول مربوط به تفاوت بين ميانگين جامعه وميانگين نمونه استفاده مي شود که به شرح زير است :
    در اين فرمول =x ميانگين نمونه ، (مو) = ميانگين جامعه ، s=انحراف استاندارد اندازه ها وN= حجم نمونه است .
    سه عدد بدست آمده (14/11، 33/5، 15/1 ) با اعدادي که در جدول T در مقابل رديف درجه آزادي 19 وستونهاي 05/0 و01/0 وجود دارد ( 09/2 و86/2) مقايسه مي شود . چون t حاصل از آزمايش در 2تاي اول بزرگتر از مقادي جدول است . بنابراين بين ميانگينهاي دو مرحله با عدد 10 تفاوت معني داري وجود دارد .بيشترين تفاوت در مرحله ي اول – مرحله اي که آزمودني هيچ اطلاعي از عملکرد خود ندارد – ديده مي شود . در مرحله دوم تفاوت کمتر است زيرا عملکرد فرد بهتر شده يعني آگاهي از نتايج عملکرد توانسته در عملکرد آزمودني بهبود ايجاد کند . در مرحله سوم تفاوت معني دار نيست وميانگين آزمودني خيلي نزديک به ميانگين نمونه مي باشد .
    4- انحراف معيار سه مرحله با يکديگر مقايسه مي شود تا معلوم گردد که تغييرات آنها نيز مثل تغييرات ميانگين هاست يا نه .
    براي مقايسه ي انحاف معيارها از آزمون f – که در واقع يکسان بودن واريانس ها را نشان مي دهد – استفاده مي شود .در اين آزمون نسبت بين دو واريانس مورد بررسي قرار مي گيرد هر اندازه واريانس ها با يکديگر اختلاف بيشتري داشته باشند مقدار آن نيز به همان اندازه از 1 بزرگتر خواهد بود .
    فرمول مقايسه ي واريانسها : واريانس بزرگتر
    واريانس کوچکتر
    مقايسه ي واريانس نتايج مرحله اول با واريانس نتايج مرحله ي دوم :
    مقايسه ي واريانس نتايج مرحله اول با واريانس نتايج مرحله ي سوم :

    با مراجعه به جدول f در مقابل ستون ورديف درجه آزادي 19 ،عدد 15/2 وعدد 3 در سطح اطمينان 01/0 ديده مي شود . واريانس دوم در هر دو سطح از اعداد جدول کوچکتر است بناباين مي توان گفت که واريانس مرحله اول وسوم يکسان است . ولي در مرحله ي اول که عدد بدست آمده از آزمايش بزرگتر از اعداد جدول است بنابراين واريانسها يکسان نيستند وفرض صفر رد مي شود . وبين آنها تفاوت معني داري وجود دارد .يعني آگاهي از نتايج در مرحله ي دوم پراکندگي عملکردها را تحت تاثير قرار داده است .
    5- با در نظر گرفتن همه ي نتايجي که از مراحل قبل بدست آمده ، تاثير آگاهي از نتايج در دو مورد زير مشخص مي شود :
    الف – عملکردهايي که در جريان بود.
    ب – عملکردهاي بعدي .
    با توجه به نتايج بندي هاي 1،2،3،4 مي توان گفت که آگاهي از نتايج در مرحله ي دوم توانسته است به صورت يک عامل تقويت کننده وارد عمل شود وعملکردهاي جاري وبعدي آزمودني را تحت تاثير قرار دهد .





    بحث ونتيجه گيري :
    مقايسه ي ميانگين مرحله اول با ميانگين مراحل دوم وسوم ،تفاوت ککاملا معنا داري را نشان مي دهند . معني دار بودن تفاوت ميانگين هاي مراحل اول ودوم اين است که آزمودني ، در اثر آگاهي از نتايج ،که در مرحله ي دوم انجام گرفته است ،توانسته ميانگين خطوط ترسيمي خود را به عدد10 نزديکتر کند (88/6 در مقابل 20/9) به عبارت ديگر ،آگاهي از نتايج به صورت يک عامي سيستماتيک وارد عمل شده وعملکردهاي جاري آزمودني را تحت تاثير قرار داده وموجب بهبود آنها شده است .معني دار بودن تفاوت ميانگين هاي مراحل اول وسوم نيز بدين معناست که آگاهي از نتايج در مرحله ي دوم به مرحله ي سوم نيز منتقل شده وعملکردهاي بعدي را تحت تاثير قرار داده است .وموجب بهبود آنها شده است . بنابراين در اين مورد فرض صفر ؛يعني برابري ميانگين هاي سه مرحله رد مي شود .
    مقايسه ميانگين هاي سه مرحله با عدد 10 هم تفاوت معني داري نشان داد . به اين معنا که در مرحله اول نه از تمرين کافي برخوردار بود نه از آگاهي از نتايج ؛ بنابراين طبيعي بود که نتواند ميانگين خطوط ترسيمي خود را به 10 نزديک کند . اما معني دار بودن تفاوتهاي ميانگين هاي مراحل دوم وسوم بدين معنا است که آزمودني در اثر يادگيري در مرحله ي دوم توانسته است عملکردهاي جاري وبعدي را نسبت به مرحله ي اول بهبود ببخشد و به ميانگين جامعه (10) نزديک کند .
    آگاهي از نتايج توانسته عملکرد آزمودني را در عملکرد هاي جاري وبعدي بهبود ببخشد . بنابراين مي توان به مربيان ومعلمان توصيه کرد که هميشه يادگيرنده ها را در جريان کار خود قرار دهند بدين معنا که يادگيرنده بايد بداند نکات قوت وضعف کارش کجاست تا متناسب با آن عمل کند .


















    منابع ومآخذ :
    1- اتکينسون ،ريتال و... (1385 )زمينه روان شناسي هيلگارد ،ترجمه ي براهني وهمکاران ،تهران ، رشد .
    2- سيف ، علي اکبر ،(1385)،روانشناسي پرورشي ، تهران ،آگاه .
    3- گنجي ، حمزه ،(1386)، روانشناسي عمومي ، تهران ، ساوالان .
    4- گنجي ،حمزه ،( 1385) ، روانشناسي تجربي ، تهران ، بعثت .
    5- هرگنهان والسون ،(1382) ،مقدمه اي بر نظريه هاي يادگيري ، ترجمه ي علي اکبر سيف ، تهران ،دوران .
    ویرایش توسط *Sajjad* : 2011/04/24 در ساعت 09:38 AM
    تشکر کنندگان : aylin psy
    الهی
    یا حمید به حق محمد
    یا عالی به حق علی
    یا فاطر به حق فاطمه
    یا محسن به حق الحسن
    یا قدیم الاحسان به حق الحسین

    الهم عجل لوليك الفرج


  2. # ADS
    دیده شوید، موفق شوید
    تاریخ عضویت
    -
    نوشته ها
    -

    تبلیغات شما
     

  3. Top | #2
    http://up.vbiran.ir/uploads/137337199137672_Karbar%20Site.png


    تاریخ عضویت
    May 2014
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    نوشته ها
    2
    می پسندم
    1
    مورد پسند : 1 بار در 1 پست
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض پاسخ : اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد

    salam kheyli khub bud vali linke k baz nemishe man kheyli b in ehtiaj daram az koja mishe in jadvalaro gir avord? emkanesh has dobare uplodesh konid?
    تشکر کنندگان : para3to

  4. Top | #3
    کاربر ارشد


    تاریخ عضویت
    May 2011
    عنوان کاربر
    TopForum
    محل سکونت
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    نوشته ها
    38,514
    می پسندم
    27,927
    مورد پسند : 39,206 بار در 15,106 پست
    حالت من : Movafagh
    میزان امتیاز
    4393

    پیش فرض پاسخ : اثر آگاهی از نتایج بر عملکرد

    [برای مشاهده لینک ها ثبت نام کنید]
    [برای مشاهده لینک ها ثبت نام کنید]

    [برای مشاهده لینک ها ثبت نام کنید]

    [برای مشاهده لینک ها ثبت نام کنید]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
صنایع فلزی صانع
تماس با مدیریت سایت : 09357816755