محل تبلیغات شما سرور ایران

  1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، لازم است که ثبت نام کنید.

انواع CMS

شروع موضوع توسط hector2141 ‏15/10/12 در انجمن مدیریت محتوا

  1. کاربر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/12
    ارسال ها:
    14,420
    تشکر شده:
    2,696
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    daneshjo
    محل سکونت:
    karaj
    وب سایت:
    چرا انواع مختلفي از سامانه هاي مديريت محتوا موجود است؟
    اگر هر ذره اي از اطلاعات كه به صورت ديجيتال در سازمان ذخيره شده باشد را بتوان محتويات ناميد ، آنگاه هر نرم افزاري مانند"ابزار هاي مديريت دارايي" مي تواند يك سامانه مديريت محتويات ناميده شود. درست همانطور كه يك "سامانه مديريت اسناد" مي تواند سامانه مديريت محتويات باشد و يا همينطور ابزار هاي مديريت محتويات وب نيز يك CMS خواهند بود. متاسفانه هر فروشنده اي مديريت محتويات را از زاويه محصول خود مي بيند، اين موضوع را به همراه اين واقعيت در نظر داشته باشيد كه در آنچه كه از آن به عنوان "مديريت محتويات سازمان" نام برده مي شود، راه حل ها نبايستي تنها براي مديريت يك نوع از محتويات تعبيه شده باشند. بنابر اين، اين محصولات تنها از محتويات در يك قالب مثل دارايي هاي الكترونيكي ،اسناد، مديريت محتويات وب و ... نگهداري مي كنند.



    بنابراين انواعي از CMS ها كه تا كنون به چشم خورده اند عبارتست از:

    Wiki:
    سیستم های مدیریت محتوا برای انتشار و تولید مطلب مانند انواع wikiها.


    Transactional content management systems یا T-CMS:
    برای مدیریت داد و ستد ها در تجارت الکترونیک.


    Integrated content management systems یا I-CMS :
    برای ادغام با یک سیستم تجاری برای ایجاد خودکار محتوا.


    Digital Asset Management systems یا DAM:
    برای مدیریت رسانه ها مانند فیلم و معرفی محصولات برای بازار یابی.


    Publications management systems یا P-CMS:
    برای انتشار انواع محتوا ها مثل راهنما ، مقاله ، کتاب ، منابع و …


    Learning management systems یا L-CMS:
    برای ایجاد سیستم آموزش از راه دور از طریق سیستم های تحت وب.


    Web management systems يا W-CMS:
    براي ايجاد و مديريت محتواي سايتهاي وب.

    اكثر CMS ها در نسخه های مختلف و با قابلیت های مختلف به بازار عرضه می شوند . البته قابلیت بروز كردن اطلاعات در همه مشترك است اما قابلیت های ویژه دیگری دارند كه با قیمت های مختلف به شما پیشنهاد می دهند . از جمله:
    مدیریت اطلاعات فرستاده شده توسط كاربران و تایید اطلاعات ، چند زبانه بودن ، ایجاد نقشه سایت داینامیك ، امكان ایجاد تجارت الكترونیك یا فروشگاه مجازی ، ایجاد فرم برای دریافت اطلاعات كاربران ، بهینه سازی تصاویر آپلود شده ، ایجاد و بروز كردن متا تگ ها ، امكان جستجو در مطالب سایت ، امنیت بیشتر ، گزارش آمار بازدید از صفحات و ....

    CMS های اطلاعاتی وب:
    این سیستم ها معمولا كار طراحی صفحات سایت را انجام نمی دهند . بلكه كارشان مدیریت اطلاعات یك سایت است . امكاناتی كه این سیستم ها دارند تقریبا بشرح زیر است :
    ۱- امكان فرستادن اطلاعات به سایت توسط چند كاربر
    ۲- آرشیو بندی اتوماتیك اطلاعات بر اساس تاریخ و موضوع
    ۳- ایجاد امكان جستجو در اطلاعات قبلی
    ۴- ایجاد لینك دائم برای هر مطلب و متا تگ برای آن
    ۵- و امكانات جانبی دیگر مثلا ایجاد یك صفحه به عنوان لینكستان و ...

    به روزرساني و ذخيره‌سازي اطلاعات و محتويات يك سايت اينترنتي نشانه‌اي است از فعال بودن سايت و در عين حال جذب یا حفظ مخاطبين بالقوه و بالفعل سایت. مسلماً با رعايت يك شيوه يا رويه ثابت در به هنگام‌سازی اطلاعات و محتویات یک سایت اینترنتی مي توان موفقيت يك سايت را در يك زمان معين تضمین نمود. در این مقاله، هر چند کوتاه، قصد دارم ضرورت و اهمیت پیاده‌سازی و کاربرد سیستمهای مدیریت محتوای در سایت‌های اینترنتی و نیز وبلاگها را مورد بررسی قرار دهم.
    اطلاعات و محتوای مکتوب و متنی یک سایت از دید آنها که سالها در زمینه طراحی و پیاده‌سازی سایت های اینترنتی تجربه دارند مهمترین داشته‌ی سایتها به شمار می‌رود. شاید برخی از شما این جمله معرف را نیز شنیده باشید که کارگران فن‌آوری اطلاعات در گوشه و کنار دنیا به این عقیده دارند که : Content is the King - و این همان چیزی است که می گویند می تواند موفقیت شما را در گستره‌ی اینترنت تضمین کند. محتوای سایت شما باید محتوای منحصر بفرد باشد، به این معنی که حتی الامکان، مخاطب هدف شما نتواند آن را در جای دیگری در فضای سایبر پیدا کند. اگر چنین باشد، مخاطبین هدف می توانند شما را از طریق موتورهای جستجو بیابند - اگر قبلاً در موتورهای جستجو به یک رتبه‌ قابل توجه دست یافته باشید. از سوی دیگر اضافه کردن داده های جدید (اخبار، مقالات، گزارشها، آمار و ارقام و نمودارهای مرتبط و تصاویر و ...) و به روزرسانی و اصلاح اطلاعات قدیمی برای سایت های وب یک ضرورت انکار ناپذیر است. کابران اینترنت به دنبال اطلاعات جدید هستند و اطلاعات قدیمی و تکراری آنها را مایوس می کند و ممکن است که به همین جهت دیگر به دیدار شما و حضور الکترونیکی‌تان نیایند.
    هر روز بر تعداد اقلام اطلاعاتی افزوده می شود. شما از چه نوع اطلاعاتی برای سایت خود استفاده می‌کنید؟ آیا تنها به ارائه اطلاعات تکراری از سایت های خبری یا روزنامه ها و خبرگزاریها اکتفا می کنید؟ به لحاظ حجم بالايي از اخبار و اطلاعات، آمار و ارقامي كه از سوي منابع موثق و معتبر مختلف چون خبرگزاريها و رسانه هاي راديويي و تلويزيوني و مطبوعات بر روي اينترنت قرار مي گيرد به نظر ضروري است که از تکرار مکررات بپرهیزیم و از هم اكنون به فكر شيوه هاي نو در جمع آوری / تولید (اخبار و اطلاعات منحصربفرد) و در نهایت توزیع و به روزرساني و حتی ذخيره‌سازي و نمايش و ارائه اتوماتيك اطلاعات از منابع مختلف باشيم. یکی از دلایلی که موجب موفقیت و جلب توجه وبلاگها در عرصه‌ي اینترنت شده است همین است که می‌بینیم وبلاگها توانسته‌اند حجم عظیمی از اطلاعات جدید و بکر را در اختیار عموم کاربران اینترنتی قرار دهند. مثلاً فیلم جدید و تازه‌ای را در نظر بگیرید و یا نمایشنامه جدیدی که بر روی صحنه می رود، اولین تماشاگران آن فیلم یا نمایش، دست اول ترین اخبار و اطلاعات و نقد و بررسیها را می توانند در وبلاگ‌های شخصی خود پست کنند. این اطلاعات، تازه و منحصر بفرد است چرا که در اینترنت، امکان دارد پیش از آن مطلبی نوشته یا منتشر و منعکس نشده باشد. «سایت‌های اطلاع‌رسانی بر روی وب» که «اطلاع رسانی» را سر لوحه‌ی کارها و اقدامات خود قرار داده‌اند، بدون اطلاعات جدید بزودی اعتبار خود را از دست می دهند و در صورتی که فکری به حال خود نکنند، در مقابل، وبلاگها کم می آورند. محتوای وبلاگها را می توان خیلی سریع، و در واقع از تولید به مصرف دانست و این همان چیزی است که موجب موفقیت وبلاگها در جلب توجه مخاطبین شده است. وبلاگهای خوب، روی یک موضوع منحصربفرد زوم می‌کنند. مثلاً من خانمی را می‌شناسم که وبلاگش را نه برای نوشتن خصوصی ترین احساسات و عواطفش، یا آخرین قرار ملاقاتهایش، یا نوشتن هذیانهای صبحگاهی و شامگاهی‌اش، که برای نوشتن از دانش و تجربه‌ای که از زمان وبلاگنویسی‌اش کسب کرده است و آن هم فقط و فقط روی یک موضوع جالب و منحصربفرد: وضعیت رستورانهای بین راه از فلان جا به بهمان جا! ببینید چطور روی یک اصطلاحاً niche market زوم می‌کنند! وبلاگنویسی خوب یعنی همین، یعنی اینکه یک موضوع و پرداختن به آن. من بارها گفته ام که علیرغم آنچه این طرف و آن طرف نوشته می‌شود در مطبوعات یا در همین اینترنت، معتقدم که ما در ایران وبلاگنویسان خوب یا اصلاً نداریم یا خیلی کم داریم. در وبلاگهای ایرانی، از شیر مرغ تا جون آدمیزاد پیدا می شود. همه به یک جا لینک کرده‌اند: معلوم می شود که فقط انگار از روی دست هم نوشته‌اند و نگاه کرده‌اند. یکی چیزی نوشته است، بقیه به او لینک کرده اند، وسط وبلاگ، کم می‌آورند می روند یک عکس بی ربط، از یک جا می آورند و می‌گذارند، زیرش می نویسند بدون شرح! یا می‌نویسند: «چند وقت است که چیزی ننوشته‌ام، یعنی چیزی برای گفتن نداشته‌ام و حوصله‌ام سر رفته است و ...» این گونه متن و محتوا چه ارزشی دارد؟ مخاطب شما دنبال این نیست که ببیند شما حوصله دارید یا نه! او به دنبال اطلاعات آمده است. ۸۵ درصد از بازدید کننده های شما، دیگر به وب سایت یا وبلاگ شما باز نمی‌گردند. آیا شما این را می خواهید؟ مطمئن هستم که نه، شما این را نمی خواهید. وبلاگ واقعی یعنی محتوا، یعنی چیزی ارائه کنید که جای دیگری نیابید، یعنی یک برداشت شخصی، سریع ولی حرفه ای روی یک موضوع و نه روی موضوعات مختلفی که هیچ ربطی به هم ندارند. انتقاد سازنده کردن از یک موضوع هم راه و روش دارد و متاسفانه وبلاگنویس های ما کمتر به این موضوع اندیشیده‌اند که به تحقیق روی آورند. در مورد چیزهایی که می بینید یا می شنوید، ابتدا تحقیق کنید و بعد منابع را معرفی کنید و بعد منتشر کنید. این ساده ترین شیوه است برای ایجاد یک محتوای منحصربفرد و جالب که مخاطبین شما را میخکوب می‌کند و توجه آنها را به پیگیری نوشته هایتان جلب می‌کند.
    در مورد سایتهای وب، چنانچه بخواهيم كاري اصولي و اساسي انجام دهيم كه در طولاني مدت به نفع سایت و یا حتی وبلاگ ما باشد، بايد بگويم كه طراحي و پياده سازي يا تهيه و تدارك يك سيستم مديريت محتوا Content Management System براي سايت یا وبلاگ است و این با توجه به گستردگي موضوعات سايت، باید مورد توجه طراحي يا جمع آوري اطلاعات به منظور انتخاب و خريداري سيستم قرار گیرد. در واقع، وبلاگها، به نوعی یک سیستم مدیریت محتوای اما در سطحی کوچک و محدود هستند. اداره کننده وبلاگ باید در پشت صحنه‌ی وبلاگ یا وب سايت خود از یک نظام و ثبات رویه برخوردار باشد. به روزرسانی ها باید حتی الامکان دارای یک نوع نظم از پیش طراحی شده باشد. سایت های وب با ماهيت پورتال، یا سایت های صرفاً جهت اطلاع‌رسانی و خبری، بازارهای الكترونيكي افقي یا عمودی كه مثلاً طيف وسيعي از اقلام كالا و خدمات، پروژه ها و كاريابي، مزايده و مناقصه ها را در بر دارند و یا آنجا که به صورت عمودی فعالیت می‌کننداطلاعات منحصربفرد در خصوص یک نوع آیتم مثل خودرو را ارائه می دهند و علاوه بر آن، در کنار فعالیت اصلی سایت خود می خواهند ارائه‌دهنده گزيده‌اي از اخبار مرتبط، مقالات مرتبط، آمار و ارقام و اطلاعات متنوعي پیرامون موضوع اصلی خود باشند، بايد براي توليد محتوا (خبر يا مقاله) – وارد چرخه‌ی مهم جمع آوری و ساختن اطلاعات و محتوا، بررسي و تاييد (Verify) و در نهايت قالب بندي (Formating) محتوا، به هنگام رساني و ذخيره سازي و نمايش محتواي خود حتي الامكان داراي يك سيستم مديريت محتوا CMS منحصربفرد و در عين حال كارا و موثر باشند كه بتوانند به طور ثابت اطلاعات و محتواي سايت را به صورتي منظم و حتی الامکان خودكار انجام دهند. سیستم‌های مدیریت محتوا برای سایتهای وبی که با حجم بالایی از اطلاعات سر و کار دارند قیمتهای بسیار بالایی دارند. چرا؟ اهمیت موضوع در مدیریت منابع و امنیت سیستم از لحاظ دسترسی ها چنین ایجاب می کند. برخورداري از سيستم مديريت محتواي سايت مي تواند به موفقيت هاي بيشتر براي سايت در آينده كمك هاي بسياري كند.
    در حال حاضر حجم قابل توجهي از اطلاعات، اخبار، مقالات‌، آمار و ارقام از سوي منابع مختلف بر روي اينترنت قرار مي گيرد و نیز پيش بيني مي‌شود كه در آينده به تعداد این منابع افزوده شود. جستجو، مطالعه و بررسي، تجزيه و تحليل و پردازش این حجم بالاي اطلاعات و در نهايت انتخاب، ذخیره سازی و به روزرساني به موقع مواد و اقلام انتخاب شده بر روي سايت، زمان بسياري را از نيرو يا نيروهاي انساني موظف به انجام این عمل در شرکتها خواهد گرفت و قطعاً دوباره كاريها در حوزه های مختلف، باعث تلف شدن وقت و سرمايه شركتها و نيز بالا رفتن درصد خطا در هنگام یافتن میزان اعتبار اخبار و مقلات و ... و در نهایت به هنگام انتخاب و گزينش و ويرايش مطالب خواهد شد. همین الان چرخی در اینترنت بزنید و ببینید که دهها خبرگزاری فارسی‌زبان دارند یک نوع خبر و یک نوع اطلاعات را تنها با کمی تغییر جزئی بر روی سایت های خود منتشر می کنند. وب سایتهای دیگر با aggregator هایشان همانها را عیناً مخابره می‌کنند، پورتالها و سایت‌های خصوصی و دولتی و سازمانها نیز همانها را در سایت خود قرار می دهند، وبلاگنویس ها هم - نمی گویم همه اما قبول داشته باشید که اکثراً، لینکی به همان منابع می دهند و از قضیه می‌گذرند.نداشتن یک سیستم مدیریت محتوا در تک تک وب سایتهایمان کاملاً مشاهده می شود و من معتقدم که ما باید یک سیستم مدیریت محتوا جامع و کلی در سطح سایتها و وبلاگهایمان داشته باشیم. توجه داشته باشید که این سیستم قرار نیست محدودیت ایجاد کند بلکه باید به فعالیت ها نظم و ترتیب بیشتری بدهد. بگذارید مثالی بزنم، فرض کنید که یک رویدادی در نقطه ای از کشور مورد توجه و پوشش خبرنگاران خبرگزاریهای ما قرار می گیرد، در اکثر خبرگزاریها، شیوه ارسال اخبار تکمیل کننده خبر قبل رعایت می‌شود که در ایران من، شخصاً، خیلی کم چنین چیزی را دیده‌ام. خبری که تهیه می‌شود، از زمان تولید وارد سیستم مدیریت محتوا می گردد به نظرم باید توسط سایر منابع به نوعی تکمیل و تکمیل تر شود و در این سیستم مدیریت محتوای جامع، اخبار و اطلاعات مورد پردازش های عمقی تر و در نهایت تحلیل های عمیق تر شود. در یک سیستم جامع مدیریت محتوا، نیازهای مخاطبین را باید در نظر گرفت و تعامل مداوم بین عوامل تهیه و تنظیم خبر / اطلاعات و مصرف کنندگان آن، موجب می شود که وقت و سرمایه نیروهای انسانی و از طرف دیگر تجهیزات و امکانات تکنولوژیک (مثلاً پهنای باند مورد استفاده عوامل که یکی از مهمترینهای آن است) بیهوده و عبث تلف نشود.
    نمايش اطلاعات و محتواي تكراري از سايت هاي ديگر بر روي سايتهای اینترنتی ما از جمله مواردي است كه شخصاً معتقدم بايد از آن حتی الامکان اجتناب شود چرا كه مخاطبين این سايتها نياز به اطلاعات و محتواي تكراري ندارند، بلكه باید براي آنان محتوايي منحصر بفرد (از خبر، تحليل خبري، آمار و اطلاعات يا مقاله‌های تحليلی از وضعیت اقتصادي و بازار، مساپل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و ورزشی و ...) كه در هيچ كجاي ديگر روي اينترنت يافت نشود تهيه و تنظيم و ارائه نمود. در صحبت هایم همیشه گفته ام که در يك سيستم مديريت محتوا يا CMS اهميت وجود عنصر «نويسنده» (در هریک از بخش هاي مورد نظر که مثالهایش در بالا آمد) براي خلق محتواي مورد نظر و واقعاً مورد نیاز جامعه کنونی ما (که تشنه اطلاعات نیز هست) ضروري است و حيات و دوام سایتهای ما همانطور كه بدون بازديد كننده و کاربر یا عضو غير ممكن به نظر مي رسد، بدون «نويسندگان خبر يا تحليل هاي خبري و مقالات» نيز امكان پذير نيست. اینترنت یک رسانه‌ی مکتوب است و «متن» اساس آن.