1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، لازم است که ثبت نام کنید.

همه چیز درباره مسیحیت

شروع موضوع توسط Mohammad ‏26/2/11 در انجمن ادیان الهی

  1. آفلاین

    Mohammad مدیریت کل سایت عضو کادر مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏11/11/10
    ارسال ها:
    12,815
    تشکر شده:
    7,429
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    شغل:
    دانشجو
    محل سکونت:
    گلستان
    وب سایت:
    روش جديد کشیشان برای جلوگیری از ایدز

    بنابراین گزارش، بیشتر این کشورها کشورهای آفریقایی هستند. کشیش‌ها در کلیساهای کاتولیک مجبور به تجردند و تا پیش از این دست به برقراری رابطه با فواحش می‌زدند اما اکنون برای جلوگیری از ابتلا به ایدز، به سوءاستفاده جنسی از راهبه‌هایی رو آورده‌اند که به عنوان تارک دنیا وارد این کلیساها می‌شوند!
    کلیسای کاتولیک رم اعلام کرد؛ در 23 کشور جهان کشیشان کلیساهای کاتولیک از راهبه‌هایی که به عنوان تارک دنیا وارد این کلیساها می‌شوند، سوءاستفاده جنسی می‌کنند.

    به گزارش شبکه ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آمریکایی آلترنت، کلیسای کاتولیک رم اعلام کرد که در 23 کشور جهان کشیشان کلیساهای کاتولیک از راهبه‌هایی که به عنوان تارک دنیا وارد این کلیساها می‌شوند، سوءاستفاده جنسی می‌کنند.

    بنابراین گزارش، بیشتر این کشورها کشورهای آفریقایی هستند. کشیش‌ها در کلیساهای کاتولیک مجبور به تجردند و تا پیش از این دست به برقراری رابطه با فواحش می‌زدند اما اکنون برای جلوگیری از ابتلا به ایدز، به سوءاستفاده جنسی از راهبه‌هایی رو آورده‌اند که به عنوان تارک دنیا وارد این کلیساها می‌شوند!

    این گزارش حاکی است که کشیشان به ویژه در کشورهای جهان سوم به شکل گسترده‌ای از نفوذ مالی و قدرت خود استفاده می‌کنند تا راهبه‌ها را مجبور به تن‌دادن به سوءاستفاده جنسی کنند.

    حتی در برخی موارد این روابط نامشروع منجر سقط جنین شده که از دیگر اعمال تحریم شده در دین مسیحیت است.
     
  2. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    اعتراف به گناه در آیین مسیح

    رسالت پیامبران عهد عتیق این بود که در مردم احساس گناهکارى و پذیرش جرم خود را به صورت شخصى یا جمعى بیدار کنند. پیش از ویران شدن معبد اورشلیم در سال ۷۰، قبل از آمرزش گناه در روز کفّاره (یوم کیپور)، اعتراف جمعى به گناه صورت مى گرفت (لاویان ۱۶:۲۱) اما از هنگام تخریب معبد، روز آمرزش همچنان در اورشلیم به عنوان روز دعا، روزه و اعتراف ادامه یافته است.

    در عهد جدید، پیشاپیش رسالتِ عمومى عیسى، یحیاى معمدان قرار داشت که تعمیدهاى او با اعتراف عمومى به گناهان توام بود. رسم اعترافِ مفصل نزد اسقف یا کشیش تقریباً از اوایل تاریخ کلیسا آغاز شد. در کلیساى روم در قرن پنجم، این سنت عبارت بود از شنیدن اعترافات در آغاز روزه و آشتى دادن افراد توبه کار در پنج شنبه مقدس به تدریج رسم آشتى دادن یا بخشودن گناهکاران بلافاصله پس از اعتراف و پیش از تحقق توبه مورد توجه قرار گرفت. در پایان قرن یازدهم، تنها گناهکاران رسوا و بدنام در روز پنج شنبه مقدس آشتى داده مى شدند. اغلب چنین بود که اعتراف به جرم گناهان شدید تا آستانه مرگ به تأخیر مى افتاد. براى تصحیح این رویه نادرست، چهارمین شوراى لاتران (۱۲۱۵) قانونى را وضع کرد که بر اساس آن، هر مسیحى باید سالى یک بار نزد کشیش اعتراف کند.


    بر اساس تعالیم کلیساى کاتولیک روم آیین اعتراف یکى از آیین هاى مقدس است که مسیح پایه گذار آن بوده و اعتراف به همه گناهان بزرگ که بعد از تعمید صورت گرفته ضرورى است. آموزه کلیساهاى ارتدوکس شرق در باره اعتراف با آموزه کلیساى کاتولیک روم یکسان است.

    اغلب پروتستان ها اعتراف کلى به گناهان و بخشودگى در مراسم عشاى ربانى را براى شام خداوند کافى مى دانند. به عقیده بسیارى از لوترى ها، اعتراف و برائت شخصى از نهضت اصلاحات دینى (Reformation) جان سالم به در برد، اما سرانجام بیشتر اعضاى آن از آن روى تافتند. ژان کالون نیز به ارزش اعتراف و برائت شخصى براى آنان که آگاهانه دچار این مشکل شده اند، اذعان داشت اما منکر این بود که اعتراف کردن یکى از آیین ها باشد یا آن که براى مغفرت گناهان ضرورى باشد. در بعضى از کلیساهاى پنجاهه گرا و بنیادگرا، اعتراف به گناه بخش مهمى از مراسم عبادى است. بسیارى از پروتستان ها اعتراف محرمانه یا شخصى را غیرمنطبق با کتاب مقدس مى دانند و اعترافى را که آیین پنداشته شده، مبتنى بر کتاب مقدس نمى دانند. این پروتستان ها بر این تأکید دارند که تنها خدا مى تواند گناهان را ببخشاید.
     
  3. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    حقوق زن در مسيحيت

    شعار مسيحيان معتدل در حقوق زن اين است كه حقوق مرد و زن با يكديگر برابر است.

    در مقابل اين اقليت دو گروه ديگر قرار دارد. به عبارت ديگر بقيه مسيحيان يا در زمره كساني هستند كه حقوق زن را برتر از مرد مي شمارند و عقده هايشان را در قالب كنوانسيون هاي فيمينيستي گشايش مي دهند ، يا در زمره كساني هستند كه مرد را برتر از زن مي دانند و چشمشان را بر ظلم ها و تحقير هايي كه به زنان وارد مي شود مي بندند. اين مسيحيان بر اسلام مي تازند كه دين اسلام حقوق و جايگاه زن را محترم نشمرده است.


    آيا واقعا اين گونه است؟


    آيا اسلام كه در حق زن و مرد قائل به تفاوت است نه تساوي ،‌ ظلم كرده است؟


    فرض كنيد دو كودك نزد شما هستند . يكي فوق العاده گرسنه است و ديگري فوق العاده سير اما تشنه . آيا اگر كسي بيايد و بگويد به هر دو به يك اندازه غذا بدهيد ، حقوق آنها را محترم شمرده است؟ ايا اگر ديگري بيايد بگويد غذا را رها كن. به هر دوي آنها به يك اندازه آب بده. آيا اين هم جايگاه و حقوق آن ها را مراعات كرده است ؟ يا اين كه نفر سوم بيايد و بگويد به گرسنه غذا بدهيد و به تشنه آب؟ اميدوارم پاسخ مناسب را خودتان دريافته باشيد.




    در مسيحيت وقتي كه مي خواهند بگويند زن ارزشمند است ،‌ به آيه زير از كتاب مقدس استناد مي كنند:‌

    از همين رو پيوسته به وضعيت حقوق زن در اديان مختلف اعتراض مي كنند و در حالي كه آگاهي كافي ندارند به نقد حقوق زن در اسلام مي پردازند.



    اين در حالي است كه پاسخ شايسته و در خوري را در قبال سوالات زير از ايمانداران مسيحي نديديم.




    اگر شما به حكم ورود بانوان حائض به مسجد معترض هستيد ،‌ پس چرا اجازه نمي دهيد ،‌ زنان حائض وارد هيكل شوند؟




    اگر به حكم نفاس معترضيد ،‌ پس چرا معتقديد اگر زني فرزند پسر به دنيا آورد تا هفت روز نجس است و اگر فرزند دختر به دنيا آورد تا دو هفته؟‌


    لاويان 12 : « 1 و يهُوَه موسي را خطاب كرده گفت: 2 “بني اسرائيل را خطاب كرده بگو: چون زني آبستن شده پسر نرينه اي بزايد آنگاه هفت روز نجس باشد موافق ايام طَمث حيضش نجس باشد. 3 و در روز هشتم گوشت غُلفة او مختون شود. 4 و سي و سه روز در خون تطهير خود بماند و هيچ چيز مقدس را لمس ننمايد و به مكان مقدس داخل نشود تا ايام طُهرش تمام شود. 5 و اگر دختري بزايد دو هفته بر حسب مدت طَمث خود نجس باشد و شصت و شش روز در خون تطهير خود بماند. »




    اولا چرا زن بايد نجس باشد. ثانيا چرا براي فرزند دختر اين نجاست دو برابر و به اندازه دو هفته است؟‌


    كتاب مقدس از 66 سفر تشكيل شده است كه به اذعان نويسندگان و پژوهشگران مسيحي همه اين اسفار توسط نويسندگان مرد نوشته شده است. شما كه به حقوق زن در اسلام ايراد مي گيريد ، پس چرا خداوند حتي يك زن را هم به عنوان نويسنده حتي يك بخش كوتاه و مختصر از يكي از اسفار برنگزيده است؟!


    چرا حتي به يكي از زنان سبط لاوي اجازه نداده است تا كهانت و خدمت در خيمه اجتماع در هيكل (درعهد قديم) را بر عهده بگيرد؟!




    چرا خداوند از ميان دوازده رسول و حواري مسيح عليه السلام حتي يك نفر زن هم برنگزيده و همه حواريون مسيح مرد هستند؟!




    از اين دوازده نفر گذشته ،‌ چرا در آن هفتاد رسولي كه خداوند فرستاد ،‌ حتي نشنيده ايم يك نفرشان زن باشد؟!




    چرا در اعمال رسولان فصل 6 آيه سه آمده است : اي برادران هفت مرد نيك‌نام و پر از و حكمت را از ميان خود انتخاب كنيد تا ايشان را بر اين مهم بگماريم؟ چرا نگفته است هفت زن؟ يا حتي يك زن؟‌چرا همه بايد مرد باشند؟! مگر دليل انتخاب اين هفت مرد خدمت به بيوه زنان نبوده است (بيوه‌زنان ايشان در خدمت يوميه بي‌بهره مي‌ماندند)؟ خوب در اينجا چه فلسفه اي وجود داشته است كه به بيوه زنان بايد مردان خدمت كنند نه زنان ؟!




    در نامه پولس به قرنتيان (اول قرنتيان فصل 15)، براي اثبات قيام مسيح نام مردان بسياري آورده مي شود كه در ميان آنها حتي يك زن هم نيست . اين نياوردن نام يك زنان در ميان اسامي كه گفتيم ،‌ قطعا به دليل خاصي بوده است . چرا كه اولين كسي كه شاهد قيام مسيح بود ، مريم بود و او بود كه نخستين بشارت به قيام را اعلام كرد. اما چرا نام وي از ليست شاهدان قيام مسيح حذف شده است؟ ايا اين يك دليل آشكار بر ناديده گرفتن جايگاه زن در مسيحيت نيست؟‌




    در كليساي اوليه به تفصيلي كه در نامه هاي اول تيموتاوس و تيطس آمده است،‌ روي سخن با اسقف ها و شماسان مرد است و در اين ميان از زنان اسقف و شماس خبري نيست؟‌! كما اين كه در عهد جديد ما اصلا نامي از زنان بشارت دهنده يا شبان يا معلم به همان معناي عامي كه در عهد جديد است ،‌ نمي بينيم.


    در هيچ جايي از عهد جديد نام زني نيامده است كه به دست او معجزه اي رخ داده باشد. در حالي كه در قرآن كريم در مورد حضرت مريم عليها سلام آمده است:‌


    درد زايمان او را به کنار تنه درخت خرمايي کشاند؛ (آنقدر ناراحت شد که) گفت: «اي کاش پيش از اين مرده بودم، و بکلّي فراموش مي‌شدم!» ناگهان از طرف پايين پايش او را صدا زد که: «غمگين مباش! پروردگارت زير پاي تو چشمه آبي (گوارا) قرار داده است! و اين تنه نخل را به طرف خود تکان ده، رطب تازه‌اي بر تو فرو مي‌ريزد!


    در مكاشفه يوحنا سخن از دو شاهد نبي مرد است نه دو شاهد زن يا يكي زن و ديگري مرد.
    27 .. همة شما كه در مسيح تعميد يافتيد مسيح را در برگرفتيد. 28 هيچ ممكن نيست كه يهود باشد يا يوناني و نه غلام و نه آزاد و نه مرد و نه زن زيرا كه همة شما در مسيح عيسي يك مي‌باشيد(غلا 3 : 28).
     
  4. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای بیت لحم (اصفهان)

    کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای نسبتاً‌ بزرگ شهر اصفهان است. این کلیسا در محله جلفا و در نزدیکی چهارراه توحید قرار گرفته و در حال حاضر خیابان نظر شرقی از مجاور آن عبور میکند. کلیسای بیت لحم بسیار نزدیک به کلیسای هاکوپ و کلیسای مریم مقدس و در شمال این دو کلیسا قراردارد.

    کلیسای بیت لحم در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولی‌جانیان ساخته‌شده است.خیابانی در محله جلفای اصفهان هم به نام خواجه پطرس نام‌گذاری شده‌است.


    کتابی به نام «نگارنامه و راهنمای کلیسای بیت لحم جلفای اصفهان» درباره این کلیسا به چاپ رسیده‌است.
     
  5. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای ارامنه شیراز

    کلیسای مریم مقدس از کلیساهای شیراز است که به سال ۱۶۶۲ میلادی (۱۰۷۲ هجری) قبل از سلطنت شاه عباس دوم بنا شده‌است و تا به امروز باقی مانده‌است. این کلیسا نزدیک مسجد مشیر، جنب بازارچه ارامنه واقع شده‌است. تالار نماز خانه آن یکی از بناهای ظریف باستانی و هنری قرن هفدهم است که به وسیله هنرمندان ارمنی و مسلمان شیراز ساخته شده‌است. به طوری که ارامنه شیراز اظهار می‌دارند پنج قطعه قالی گران بها نظیر همان پنج مجلس نقاشی سقف، در همان زمان بافته شده و کف نمازخانه را مفروش می‌ساخته‌است. طبق اظهار یکی از اعضای هیأت امنای ارامنه شیراز هنگامی که «مارتیروس سرکیس» تصدی این کلیسا را عهده دار بود، پنج قطعه فرش نفیس مزبور مفقود شده‌است و احتمالاً این فرش‌های گران بها را به انگلیسی‌ها فروخته‌اند.

    در تالار کلیسا گچبری‌هایی که می‌توان آن را از شاهکارهای قرن یازدهم دانست؛ وجود دارد. از همه مهم تر این که از داخل تالار و نمازگاه سقف نقاشی و گچبری شده و گنبدی شکل است. حال آن که از خارج و در روی پشت بام اثری از گنبد مدور و گنبدی شکل دیده نمی‌شود. پشت بام تالار نمازگاه چهارگوش است و بدینوسیله هر گونه اثری که حکایت از کلیسا بکند از خارج حتی از روی پشت بام‌های مجاور دیده نمی‌شود.
     
  6. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای گئورگ

    کلیسای گئورگ، یا کلیسای جرجیس مقدس (Saint George)، کلیسای کوچکی در شهر اصفهان است. در بعضی از تارنماها نام کلیسا «گورک» ذکرشده‌است که احتمالاً به دلیل تفاوت در تلفظ نام در گویش محلی است. این کلیسا در سال ۱۶۱۱ میلادی برابر با ۹۹۰ خورشیدی در زمان حکومت شاه عباس کبیر توسط یکی از تجار به نام «خواجه نظر» ساخته‌شد.[۱] سنگ‌های زیربنای این کلیسا از از یک کلیسای قدیمی در ارمنستان به اصفهان آورده‌شده‌اند. خیابانی در اصفهان به نام «نظر» نامگذاری شده‌است و کلیسای گئورگ در نزدیکی این خیابان (تقاطع خیابان نظر و خیابان حکیم نظامی) در محله جلفا قرارگرفته‌است.

    به گزارش رادیو فردا، در اسفند ماه سال ۱۳۸۰ آتش‌سوزی در اطاقک ورودی کلیسا که محل روشن کردن شمع است رخ داد که باعث نابودشدن درهای تارومی و آثار هنری شد ولی به ساختمان کلیسا آسیبی نرسید.
     
  7. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای هاکوپ

    کلیسای هاکوپ، یا کلیسای یعقوب مقدس، قدیمی‌ترین کلیسای شهر اصفهان است. این کلیسا در محله جلفا قرار گرفته و در حال حاضر خیابان توحید از مجاور آن عبور میکند. سال ساخت این کلیسا ۱۶۰۶ میلادی است

    در سال ۱۶۱۳ میلادی در اطراف این کلیسا، ساختمان کلیسای مریم مقدس را ساخته‌اند و در حال حاضر کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس و در ضلع شمالی آن قرار دارد.
     
  8. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای مریم مقدس (اصفهان)

    کلیسای مریم مقدس در محله جلفا است و در حال حاضر خیابان توحید از مجاور آن عبور میکند. این کلیسا دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان است و در سال ۱۶۱۳ میلادی در زمان حکومت صفویه توسط یکی از تاجران آن دوران به نام خواجه آودیک ساخته شده‌است.

    قدیمی‌ترین کلیسای شهر اصفهان، کلیسای هاکوپ، در داخل کلیسای مریم مقدس (در ضلع شمالی) قرارگرفته‌است.
     
  9. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای مریم مقدس (اردبیل)

    باوجودیکه به دلیل قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده ابریشم، این شهر از دیرباز محل آمد و شد بازرگانان و گردشگرانی از ادیان مختلف بوده، اما ارتباط این شهر با مسیحیت به ادوار بسیار طولانی برمی گردد. در کتاب هایسماوورک، کتاب ادعیه مشهور ارامنه، دو اشاره و روایت در مورد اردبیل ذکر شده‌است. روایت اول در مورد مرگ اسقف ایرانی به نام آبراهام و اشاره دوم در مورد کشته‌شدن اسقف دیگر ایرانی به نام آنانیا است:
    کشته‌شدن اسقف آنانیای ایرانی

    اسقف آنانیای ایرانی با ورودش به شهر اردویل شروع به سرزنش زرتشتیان نمود(آنان آتش را محترم میشمرند ولی نمی‌پرستند) و آنانرا به خداشناسی و ایمان آوردن به مسیح دعوت نمود. اهل شهر او را گرفته و آنقدر شلاق زدند که همه گمان کردند که او زیر ضربه‌های شلاق جان داده‌است به همین سبب جسد بی جان آنانیا را به گوشه‌ای انداختند. اما پس از گذشت مدتی آنانیا باز به هوش آمد و باز هم از خداشناسی و دیت مسیحیت سخن گفت و در همان حال درگذشت.

    مهاجرت ارامنه به اردبیل

    در اواسط قرن نوزدهم، ارامنه تبریز به اردبیل مهاجرت کردند و در آنجا سکونت گزیدند. این عده از ارامنه صاحب مال و مکنت نبودند ولی در مقایسه با ارامنه سایر نقاط ایران از رفاه بیشتری برخوردار بودند. تعدادی از آنان صنعتگر بودند و بقیه نمایندگی تجارتخانه‌های مختلفی را به عهده داشتند و در میان مسلمانان اردبیل از جایگاه خوبی برخودار بودند. در فاصله سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ میلادی، خاچاطور شهبازیان، عمده التجار ارامنه در اردبیل، روابط تجاری با روسیه را عهده دار بود و با تدبیر و متانت با مردم شهر برخورد می‌کرد. به همین جهت اهالی مسلمان و غیر مسلمان شهر اردبیل از او رضایت داشته و از نیک نفسی او بهره مند می‌شدند. ارامنه اردبیل با کمک خاچاطور شهبازیان صاحب کلیسا و مدرسه شدند و اگر چه این آثار کوچک هستند اما تا کنون موجودیت و اهمیت خود را حفظ کرده اند(جامعی ۱۳۷۹).


    اگر چه ارامنه اردبیل در مورد تحصیل و شیوه‌های آموزشی نظریات اشتباهی داشتند و به همین دلیل بدون اطلاع از شیوه‌های جدید آموزشی مدرسه‌های خود را با شیوه قدیمی اداره می‌کردند، با این وجود ارزش تحصیل را درک کرده‌اند و با تلاش دسته جمعی در نگهداری مدرسه و کلیسای خود کوشا بوده‌اند. گاهگاهی در صحنه مدرسه نمایشنامه‌هایی ترتیب می‌دادند و برای کشیش، معلم، سلمانی، حمامی حقوق جداگانه پرداخت می‌کرده‌اند. از آنجا که در جمعیت ارامنه اردبیل تعداد دختر از پسر بیشتر است بیشتر شاگردان مدرسه ارامنه را دختران تشکیل می‌دادند. تا زمانیکه راه آهن روسیه به تبریز امتداد پیدا نکرده بود زندگی ارامنه در اردبیل ادامه داشت اما به محض اینکه سیستم مواصلات و مراودات با خارج تغییر پیدا کرد جامعه ارامنه اردبیل به تدریج تقلیل یافت و بیشتر آنان به تبریز مهاجرت کردند زیرا مهم‌ترین عامل وابستگی ارامنه به اردبیل امتداد راه تجاری تبریز-باکو بود و ادامه بهره برداری از این راه تجاری عامل مشوقی بود تا ارامنه در اردبیل به زندگی خود ادامه دهند و بتوانند محرومیتهای اجتماعی، قومی و مذهبی خود را با دوری از همکیشانشان که در تبریز تعدادشان بیشتر بود تحمل کنند(جامعی ۱۳۷۹).


    کلیسای اردبیل در سال ۱۸۷۶ میلادی (برابر با ۱۲۵۵ خورشیدی) بنا شده‌است. این بنا با خرج خانواده گالوست میرزایان و اهتمام خاچاطور شهبازیان ساخته شد. تا سال ۱۹۴۴ میلادی این کلیسا فعال بوده و آخرین مراسم مذهبی و نماز جماعت در سال ۱۹۴۴ میلادی برابر با ۱۳۲۳ خورشیدی توسط کشیش وارطان ژاماگورسیان در آن انجام می‌شده‌است. از آن تاریخ به بعد به دلیل مهاجرت خانواده‌های ارمنی به تبریز و تهران انجام مراسم مذهبی در کلیسا تعطیل شده‌است. امروز که یک قرن از عمر بنای کلیسای مریم مقدس اردبیل می‌گذرد، متعلقات کلیسا از جمله حمام و مدرسه بطور کامل از بین رفته و تنها بنای کلیسای رو به تخریب به حیات غیر فعال خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر حتی یک خانواده ارمنی در اردبیل مقیم نیست. از سال ۱۳۷۰ کلیسای مذکور از طرف شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان در اختیار مدیریت میراث فرهنگی اردبیل قرار گرفت تا با کمک‌های مالی ارامنه این بنای تاریخی مرمت شود و با تغییر کاربری از فضای آن جهت استفاده‌های فرهنگی و هنری استفاده شود(جامعی ۱۳۷۹).
     
  10. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای ننه‌مریم (ارومیه)

    کلیسای ننه مریم یا شرق آشور یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان‌است و در خیابان قدس شهر ارومیه قرار دارد.
    پیشینه

    کلیسای ننه مریم به روایتی اولین کلیسای مشرق زمین به روایت دیگری دومین کلیسای بزرگ جهان پس از کلیسای بیت‌لحم فلسطین می‌باشد. این کلیسا در سده‌های گذشته محل دفن اموات بوده‌است. نمای فعلی آن به دورهٔ ساسانی تعلق دارد. طبق روایت نویسندگان آشوری و مسیحی این بنا قبلا آتشکده و یکی از معابد معروف زرتشتیان می‌باشد. اولین بار در سال ۶۴۲ توسط شاهزاده‌ای چینی مرمت شد. در سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ نیز مورد مرمت قرار گرفت .

    بنا

    کلیسای ننه‌مریم نه نیمکت دارد و نه جای‌گاهی برای اعتراف یا وعظ کشیش،‌ با در ورودی کم‌ارتفاعی رو به صحن.
     
  11. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای مارخنه

    کلیسای مارخنه در روستاهای جمال آباد بر سر راه گردنه و پادگان قوشچی واقع شده‌اند. کلیسای مارخنه به آشوری‌های روستای جمال‌آباد تعلق دارد و به ابنیه مذهبی مسیحیان دوره ساسانی شبیه است‌.[۱] این بنا تاق‌ها و تاق نماهایی با طرح بیضی دارد و مصالح آن عمدتاً از سنگ است‌. جبهه‌خارجی آن غیر از مجسمه سنگی قوچی، تزئینات دیگری ندارد. جبهه داخلی کلیسا نیز با اندود ساده گچ پوشش‌داده شده است
     
  12. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای زور زور

    کلیسای زور زور نام بنایی است واقع در شهرستان چالدران و در نزدیکی روستای بارون. این کلیسای صلیبی شکل که بیشتر به یک نمازخانه کوچک شبیه‌ است از اهمیت فرهنگی و تاریخی برخوردار بوده و در فهرست آثار ملی ایران و فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. در سال ۱۳۶۷ به دلیل آبگیری سد بارون، کلیسا با مصالح موجود عینا به نقطه‌ای مرتفع‌تر در ۶۰۰ متری محل اصلی منتقل گردید.
    [​IMG]
     
  13. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    قره‌کلیسا (اذربایجان غربی)

    قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس)، نام کلیسایی تاریخی در استان آذربایجان غربی ایران است.

    این کلیسا در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌است.در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۰۸، مجموعه قره کلیسا، شامل سه کلیسای اصلی با نام‌های قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و زور زور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

    تاریخچه

    [​IMG]

    قره کلیسا در ناحیه به‌به‌جیک شهرستان چالدران. در سال ۶۴۴ یا ۶۴۵ هجری قمری تجدید بنا شد. فرمان شاه عباس اول صفوی در حمایت از ارمنیان بر روی سردر آن دیده می‌شود. عباس میرزا ولیعهد فتح‌علی‌شاه نیز تزئیناتی بر آن افزوده‌است.

    قره کلیسا، مزار تادئوس (طاطاؤس) مقدس یکی از حواریون عیسی مسیح است. به استناد منابع تاریخی بخشی از ارمنیان پیرو دین زرتشت بوده‌اند و بخشی نیز آئین مهرپرستی داشته‌اند. برای نخستین بار در سال ۴۳ میلادی دو نفر از حواریون به نام‌های طاطاوس و بارتولومئوس از شمال بین النهرین گذشته و برای رساندن پیام مسیح به ارمنستان وارد ایران می‌شوند.

    [​IMG]


    «تادئوس مقدس» که یکی از حواریون عیسی مسیح و از بنیان‌گذاران کلیسای ارمنی است، در سال ۶۶ میلادی بخاطر بشارت مسیحیت به قتل رسید. مقبره وی در قره کلیسا قرار دارد و به صورت یکی از زیارتگاه‌های مهم ارمنیان از آن یاد می‌شود.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  14. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای سورپ سرکیس (شهرخوی)

    کلیسای سورپ سرکیس در شمال غربی شهر خوی و در محله قدیمی «امامزاده» قرار دارد.

    تاریخ ساخته شدن این بنا به دو دوره متفاوت در سده چهارم میلادی نسبت داده می‌شود اما تعمیراتی اساسی در دوره صفویه بر روی آن انجام شده است و شکل فعلی کلیسا محصول آن است.
    [​IMG]کلیسای «سورپ سرکیس»(surep serkis) در استان آذربایجان غربی، شهرستان «خوی» و در محل قدیمی­ای به نام «امامزاده»‌ قرار دارد.
    قدمت ساختمان این کلیسا با توجه به کاوش­ها و بررسی­های انجام شده، پیرامون سده­های چهارم تا نهم میلادی تخمین زده شده است و به تقریبا همزمان با زندگی «سرگیس مقدس» در 378 میلادی می­باشد.
    شکل‌ خارجی‌ کلیسا چهارگوشی است به درازای 32 ، پهنای 18 و بلندی 6 متر.
    در داخل‌ این کلیسا‌ شش‌ ستون‌ سنگی‌ وجود دارد با پلان­هایی به شکل چلیپا و کف‌ درونی‌ کلیسا گودتر از کف‌ بیرونی‌ است‌. دیوارهایی‌ با پهنای زیاد دارد و‌ 8 روزنه‌­ی کوچک در دیوار جنوبی‌ و شمالی‌، 3 روزنه‌ در دیوار شرقی و یک‌ پنجره‌­ی کوچک‌ در دیوار غربی کلیسا می­باشد و در انتهای ضلع شرقی محراب کلیسا با دو اتاق کوچک در دو طرف آن، قرار دارد.
    پلان کلیسا پیروی پلان­های نیایشگاه­های ایرانی بوده و دارای دو ورودی از جنوب و غرب می‌باشد.
    تقریبا دو پنجم دیوارهای بنا سنگ چین و بخش بالایی آن آجرچینی می­باشد. سنگ­ها از نوع گردَند.
    این کلیسا کارکرد آیینی خود را از دست داده و اکنون تنها یک مکان باستانی به شمار می­آید.
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    __________________

     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  15. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای هوانس(مراغه)

    کلیسای هوانس مقدس یکی از کلیساهای ارامنهٔ کاتولیک است و نام آن برگرفته از اسم یکی از حواریون عیسی به‌نام یوحنا که ارامنه به آن «هوانس» می‌گویند، گرفته شده‌است. این کلیسا در داخل شهر مراغه واقع شده و تنها کلیسای موجود در این شهر است.

    کلیسای هوانس مراغه در دوران حکومت ایلخانان مغول از موقعیت خاصی برخوردار بوده‌است؛ ولی در زمان حاضر این کلیسا به‌دلیل مهاجرت ارامنه به تهران و شهرهای دیگر، عملاً بدون استفاده باقی مانده‌است.

    [​IMG]

    کلیسای هوانس شامل سه بخش محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و روشن‌کردن شمع وعود است که برخلاف عرف رایج در کلیساسازی، دارای پلان مربع القاعده می‌باشد. مدخل این کلیسا در ضلع غربی و ورود به داخل آن از طریق درگاه زیر تاق گنبدی صورت می‌گیرد. سردر ورودی کلیسا دارای گنبد رک هرمی با روکش شیروانی است و ناقوس کلیسا نیز در این محل واقع شده‌است.
    [​IMG]

    فضای اصلی کلیسا مستطیلی‌شکل است که عبادتگاه یا محراب در ضلع شرقی آن واقع شده و مرکب از سه تاق‌نما با قوس جناغی می‌باشد. تاق‌نمای میانی از دو تاق‌نمای طرفین بزرگتر بوده و در داخل این تاق‌نما دو پنجرهٔ مستطیل‌شکل وجود دارد که با شیشه‌های الوان مزیین شده‌اند. تاق‌نمای میانی دارای تاق جناغی و تاق‌نماهای طرفین دارای گنبد کوچکی می‌باشند.
    [​IMG]

    در ضلع شمالی و جنوبی برروی دیوارها و تاقچه‌ها، نغول‌های کم‌عمقی جهت عرضهٔ عکس‌های یادبود تعبیه شده‌اند. نور داخل کلیسا از درب ورودی و پنجره‌های کوچک ضلع شرقی و شمالی و جنوبی تامین می‌گردد. در ضلع غربی حیاط یک سری ساختمان یک‌طبقه احداث شده که در گذشته مورد استفاده بوده‌اند؛ ولی براثر گذشت زمان متروک گشته و هم‌اکنون در حال مرمت‌اند. اتاق‌های مخروبهٔ دیگری نیز در اطراف حیاط دیده می‌شود که مسکن افراد کم‌بضاعت بوده‌اند.
    [​IMG]
     
  16. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    کلیسای سن استپانوس(آذربایجان شرقی )

    کلیسای سن استپانوس یا سنت استپانوس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد این بنا در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و در فاصله ۳ کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده است. این کلیسا در سده نهم میلادی ساخته شده است ولی به علت زلزله دچار آسیب‌های جدی شده بود که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
    [​IMG]

    کلیه محوطه کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

    این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و تقریبا تمامی ادیان است اما در واقع به شاخه مسیحیان گریگوری (پیروان گریگور روشنگر) که ساکن ارمنستان هستند تعلق دارد. در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند.

    نام بنا
    شمایل سنت استپانوس یا سنت استفان اولین کسی که در راه مسیحیت جان سپرد

    سنت استپانوس برگرفته شده از نام استپانوس ( یا همان استفان در زبان ارمنی) شهید اول راه مسیحیت است و در اغلب کشورهای جهان کلیساهای متعددی با همین نام وجود دارد. علاوه برآن به دلیل قرارگرفتن کلیسا در روستای «دره شام» به‌این نام نیز خوانده می‌شود. همچنین به دلیل متروکه بودن محل، به خارابا کلیسا نیز شهرت دارد.

    [​IMG]

    سنت استپانوس یا سنت استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در اورشلیم توسط یهودیان سنگسار شد.
     
  17. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    پاسخ : کلیسای سن استپانوس(آذربایجان شرقی )

    تاریخچه و سبک معماری

    درباره تاریخ بنای کلیسا، اظهارات گوناگونی ابراز شده‌است. عده‌ای آن را از بناهای اوائل مسیحیت، می‌دانند برخی چون تاورنیه بنای آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند. در حالی که شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزئینات مفصل و زیبای آن مؤید این مطلب است که کلیسا همانند و هم زمان با کلیساهائی چون طاطائوس در بین قرن چهارم تا ششم هجری (دهم تا دوازدهم میلادی) ساخته شده است و سبک معماری آن تلفیقی از شیوه‌های مختلف معماری اورارتو، اشکانی و رومی است که بعد از به وجود آمدن بناهای شگرف سنتاچمیادیزین، طاطائوس و آختامار و سنت استپانوس به شیوه معماری ارمنی شهرت یافت.

    مشخصات بنا
    [​IMG]
    شمایل سنت استپانوس یا سنت استفان اولین کسی که در راه مسیحیت جان سپرد

    این کلیسا در محوطه‌ای محصور از درختان و دره سرسبزی واقع شده و حصار سنگی که بنا را احاطه نموده بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای سنگی مانند دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام. دروازه این بارو در وسط دیوار غربی تعبیه شده و دارای دری چوبی وآهن کوبی شده است. در پایه‌های طرفین و طاق جناغی آن سنگ تراش با حجاری‌های ظریف به‌کار رفته و نقش برجسته‌ای از مریم و کودکی عیسی در پیشانی طاقنمای آن به‌چشم می‌خورد. این کلیسا دارای سه ساختمان اصلی و مشخص و همچنین قسمتهای فرعی مختلفی است. سه قسمت اصلی عبارتند ار: نماز خانه اصلی، اجاق دانیال، برج ناقوس.
     
  18. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    پاسخ : کلیسای سن استپانوس(آذربایجان شرقی )

    مشخصات بنا

    این کلیسا در محوطه‌ای محصور از درختان و دره سرسبزی واقع شده و حصار سنگی که بنا را احاطه نموده بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای سنگی مانند دژهای مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام. دروازه این بارو در وسط دیوار غربی تعبیه شده و دارای دری چوبی وآهن کوبی شده است. در پایه‌های طرفین و طاق جناغی آن سنگ تراش با حجاری‌های ظریف به‌کار رفته و نقش برجسته‌ای از مریم و کودکی عیسی در پیشانی طاقنمای آن به‌چشم می‌خورد. این کلیسا دارای سه ساختمان اصلی و مشخص و همچنین قسمتهای فرعی مختلفی است. سه قسمت اصلی عبارتند ار: نماز خانه اصلی، اجاق دانیال، برج ناقوس.

    نمازخانه اصلی

    نمازخانه در زمینی به ابعاد ۱۶ در ۲۱ متر بنا شده است. در ورودی منبت‌کاری با تزئینات بسیار زیبای آن در وسط ضلع غربی تعبیه شده و از آثار نفیس اوایل دوره قاجاریه و احتمالاَ زمان عباس میرزا السلطنه فرزند فتحعلی‌شاه به‌شماره می‌آید. حجاری پایه‌ها و طاق‌نماها و نیم‌ستون‌ها و زنجیره‌های جوانب و مقرنس‌کاری‌ها و تزئینات طاق سردر به قدری بدیع است که بی شک از شاهکارهای هنر حجاری محسوب می‌شود.


    نقش برجسته‌هایی از حواریون و قدیسین و فرشتگان بر پیشانی طاق‌نماهای اضلاع شانزده گانه گریوگنبد که در حقیقت پاطاق گنبد زیبای نمازخانه کلیسا محسوب می‌شود مشاهده می‌گردد، پوشش این گنبد به صورت هرمی با سبک خیاری سی و دو پهلوئی است که بر روی یک پلان ستاره شکل شانزده‌پر قرار دارد. داخل طاق‌نماهای گریوگنبد یک در میان پنجره‌ای تعبیه شده که طاق هلالی تودر توئی دارد و بالاتر از پنجره، تصویر برجسته یکی از حواریون در داخل قابی چهار گوش نمای بیرونی آن را زینت می‌دهد. کتیبه‌ای از سنگ ماسه‌ای سرخ رنگ به‌خط نستعلیق بر بالای در ورودی و زیر طاق مدخل کلیسا به‌چشم می‌خورد که مورخ به سال ۱۲۴۵ هجری قمری مبنی بر خرید قریه دره شام جلفا توسط عباس میرزا ناب السلطنه فرزند فتحعلیشاه از مجبعلی بیگ نخجوانی به مبلغ سیصد تومان و وقف آن به کلیسای سنت استپانوس است.


    متن کتیبه:

    «

    بسم الله الرّحمن الرّحیم و هو قدیم.


    در عصر سلطنت اعلی حضرت قدر قدرت، قضا تؤامان، سکندر حشمت، دارا دربان، نواب اشرف، حضرت نایب السلطنة العلیه، عباس میرزا، ارواحنا فداه که خلف ارشد نامدار جمجاه، ظل الله، فتحعلیشاه قاجار است ابقی الله عمره و سلطنة و ادام الله ملکه که مرحمت بی‌نهایت درباره کمترین دعاگو سرکیس ولد استپان خلیفه جلفای من قراء نخجوان داشت، و گویا که حسن خدمت کمترین در پیشگاه حضور والا جلوه‌گر شده بود، بنابر این قریه دره شام را در تاریخ سنه ۱۲۴۶ به این کمترین که دعاگوی دولت ابد مدت شاهی بودم تیول مرحمت فرمودند که صرف اوجاق دانیال (ع) نمایم و دعاگوی عمر و دولت شاه و شاهزاده و امیرزاده‌ها باشم. در تاریخ سنه ۱۲۴۶ قریه دره شام را از عالیجاه محبعلی بیگ نخجوانی به مبلغ سه صد تومان گرفته، وقف اوجاق دانیال (ع) ساختیم، که هر کس در این مقام مبارک بعد از این خلیفه بوده باشد اولاً به دولت شاه ایران واجب است دعا نماید. ثانیاً لعنت خدا و نفرین رسول بر آن کس شود که این قریه را بفروشد و یا به بیع گذارد وصرف اوجاق ننماید. کتبه علی اشرف نخجوانی سده ۱۲۴۷

    »

    فضای داخل کلیسا به صورت صلیب (باسلیکا) می‌باشد که از سه قسمت ایوان نمازخانه و محراب تشکیل شده‌است. ایوان بر روی دو ستون و دو نیم‌ستون قرار گرفته در پشت آن و زیر گنبد اصلی نمازخانه کلیسا واقع شده است. گوشه‌های مقرنس پاطاق گنبد دارای تصاویری رنگی است که شیوه نقاش‌های مذهبی قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی را به یاد می‌آورد. محراب در جانب شرقی نمازخانه قرار گرفته که ۹۶ سانتیمتر از کف نمازگاه بلندتر است. ازاره محراب از سنگ مرمر است و بالای این ازاره‌ها را هفت طاقنمای جناعی دو طبقه زینت می‌دهد. از جمله تزئینات شگرف درون معبد سه نمازگاه سنگی انفرادی با حجاری‌های زیباست یکی از این نمازگاه‌ها را در وسط محراب قرار داده اند و دو تای دیگر در طرفین شمالی و جنوبی و نمازخانه بزرگ و در محاذات همدیگر قرار گرفته اند. این نمازگاه‌ها از آثار دوره قاجار به حساب می‌آیند.

    برج ناقوس

    بر روی ایوان دو طبقه‌ای متصل به دیوار جنوبی کلیسا قرار گرفته و دارای گنبدی هرمی شکل هشت ضلعی است که بر روی هشت ستون استوانه‌ای از سنگ سرخ با سرستونهای زیبا استوار گردیده است.


    این برج در زمان عباس میرزا نایب السلطنه مرمت شده است


    پیشانی طاق‌های بین این ستون‌ها که پا طاق گنبد برج محسوب می‌شوند، با نقوش برجسته فرشته، صلیب، ترنج، ستاره و گل هشت پر زینت یافته ودر سطح ایوان برج، قبوری از بزرگان آیین دین مسیح به چشم می‌خورد ودر دیوار ضلع شمالی این برج که بخشی از دیوار جنوبی کلیسا نیز بشمار می‌آید، تصاویر بر جسته‌ای از مریم مقدس و عیسای مسیح مشاهده می‌شود. در صحن این برج، تعدادی قبر به‌چشم می‌خورد که گفته می‌شود متعلق به افراد سرشناس و بزرگ مسیحی است. همچنین گویا ناقوس برج توسط ایتالیایی‌ها برای مرمت برده شده اما برگشت داده نشده است.
     
  19. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    پاسخ : کلیسای سن استپانوس(آذربایجان شرقی )

    اجاق دانیال

    تالاری است متصل به دیوار شمالی کلیسا که ۶ متر عرض و نزدیک به ۲۰ متر طول دارد و به سه قسمت مساوی تقسیم می‌شود:
    ۱- اجاق دانیال که به وسیله دیوار از تالار جدا شده و به نام دانیال از قدیسین قرن پنجم میلادی معروف است. ۲- تالار اجتماعات در وسط قرار گرفته است. ۳- محل غسل تعمید در انتهای شرقی تالار واقع است که در آن سکوی بلندی به چشم می‌خورد که میز سنگی غسل تعمید در وسط آن نهاده شده است.
    مدرسه مذهبی یا دیری در کنار کلیسا وجود دارد که قدمت آن را به بیش از ۹۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. که در چهار طرف آن اتاقهایی وجود داشته که طبقه فوقانی آن جهت استراحت مسافرین و زائرین و طبقه زیرین محل اصطبل چهار پایان آنان بوده است. این دیر فعلاً در دست تعمیر است.

    درباره تاریخ بنای این کلیسا که یکی از شاهکارهای معماری است. مطالب مختلفی نوشته شده است. برخی بدون توجه به وقایع تاریخی و تاریخ تطور شیوه‌های معماری بنای آن را تا نخستین سده‌های مسیحیت پیش برده اند در حالیکه شیوه بنا و مصالح ساختمانی و تزئینات هنری نشان می‌دهند که بنای این کلیسا همزمان با کلیساهای آختارمار و طاطائوس احداث شده است.


    صدها سنگ نبشته به زبان ارمنی در داخل و خارج بنا نصب شده است که اگر این سنگ نبشته‌ها به زبان فارسی ترجمه گردد بانی و معمار و تاریخ بنای کلیسا حتی قسمتهایی از تاریخ اقوامی که در این سرزمین می زیسته‌اند. روشن خواهد شد.
     
  20. آفلاین

    para3to ارسال کننده برتر

    تاریخ عضویت:
    ‏17/5/11
    ارسال ها:
    38,621
    تشکر شده:
    36,684
    امتیاز دستاورد:
    113
    شغل:
    preceptor
    محل سکونت:
    هرجا با روحیم سازگارباشـــــــ ه
    پاسخ : کلیسای سن استپانوس(آذربایجان شرقی )

    اکتشافات جدید

    در سال ۱۳۸۴ کارشناسان سازمان میراث فرهنگی طی مرمت بنا، بقایای استخوان حواریون و قدیسین مسیح را کشف کردند که طبق روایات تاریخی در این کلیسا نگهداری می‌شده‌است. آن‌ها بقایای استخوان‌ها را در میان دو طاق کلیسا شناسایی کردند. علاوه بر بقایای استخوانی چند تکه تخته مربوط به جعبه‌های نگهداری این استخوان‌ها، چند تکه پارچه زرد و آجری، تکه‌های موم، گِل اخرا و دانه‌های کُندر نیز در این محوطه شناسایی شده است.[۱] اسقف اعظم و خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران با ارزشمند خواندن بقایای استخوانی یافت شده در این کلیسا از احتمال تعلق این بقایا به جسد حضرت یحیی خبر داد.