1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بررسی مهم‌ترین رخدادهای تاریخچه نیسان Z

شروع موضوع توسط M!LAD ‏14/5/19 در انجمن خودرو خارجی

  1. کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏15/2/19
    ارسال ها:
    488
    تشکر شده:
    1,820
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    دانشجوی کارشناسی عمران
    خودرو اسپرت مردمی برچسبی است که خودروسازان بسیاری روی محصولاتشان گذاشته‌اند. از تویوتا سلیکا گرفته تا تولیدات MG و مزدا میاتا و حتی فولکس واگن گلف. در این بین اما شاید تنها یک خودرو اسپرت مردمی به معنای واقعی تا به امروز دوام آورده است. نیسان Z که از سال 1969 با مدل 240Z به بازار معرفی شد، امروزه با مدل نسبتاً پا به سن گذاشته 370Z هنوز هم پرطرفدار و محبوب است. به تازگی این خودرو پنجاه ساله شد و نیسان نیز با عرضه گونه‌هایی، از موفقیت پرفروش‌ترین خودرو اسپرت تاریخ تجلیل به عمل آورد. «باما» باشید تا نگاهی گذرا به پنجاه سال تاریخچه Z محبوب داشته باشیم.

    • 1964
      [​IMG]
      پروتوتایپی توسط یاماها ساخته و پرداخته می‌شود که قرار است یک خودروی اسپرت و مدرن باشد. پیچیدگی‌های فنی و قیمت احتمالاً بالای آن سبب می‌شود تا نیسان آن را رد کند. نهایتاً بعدها این پروتوتایپ توسط تویوتا با نام2000GT روانه بازار می‌شود.

    • 1969
      [​IMG]
      اولین مدل Z با نام داتسون 240Z عرضه شد. این خودرو در ژاپن Fairlady Z نام دارد که در حقیقت برگرفته از محصول اسپرت قبلی داتسون است. پیشرانه 2.4 لیتری 150 اسب‌بخاری در کنار ظاهر جذاب و فرمان‌پذیری خوب،240Z را به موفق‌ترین خودرو اسپرت جهان بدل کرد.

    • 1970
      [​IMG]
      داتسون Z برای اولین بار با تیم BRE راهی مسابقات شد. در سال‌های آتی موفقیت‌های متعددی توسط مدل‌های مسابقه‌ای نسل‌های مختلف Z کسب می‌شود.

    • 1971
      [​IMG]
      گونه خاصی از 240Z با پسوند ZG مختص بازار ژاپن معرفی شد. تفاوت‌های فنی جزئی در ترکیب با ظاهر خاص آن، از این مدل یک اسطوره ساخت.

    • 1974
      [​IMG]
      در پی نیاز مبرم بازار اصلی Z یعنی آمریکای شمالی به مدلی با پیشرانه حجیم‌تر، سری دوم با نام 260Z عرضه شد که از قلب 2.6 لیتری با قدرت 154 اسب‌بخار و گشتاور بیشتر، کابین جادارتر و یک فیس‌لیفت جزئی بهره می‌برد. واردات داتسون Z به ایران در این سری افزایش چشمگیری پیدا کرد.

    • 1975
      [​IMG]
      علاقه شدید بازار آمریکا و پاسخ مثبت آن به مدل 260 سبب شد تا 280Z با پیشرانه 2.8 لیتری 170 اسب‌بخاری و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شود.

    • 1978
      [​IMG]
      نسل دوم Z با ظاهری متفاوت و مدرن با کد 280ZX روانه بازار شد. پیشرانه 135 اسب‌بخاری و امکانات رفاهی بیشتر و سقف تارگا، در این نسل جلب توجه می‌کرد.

    • 1981
      [​IMG]
      نمونه توربو 280ZX با 180 اسب‌بخار قدرت و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شد.

    • 1983
      [​IMG]
      نسل سوم Z با ظاهری کاملاً متفاوت با نسل‌های قبل به بازار آمد. 300ZX هنوز هم نام داتسون را یدک می‌کشید و پیشرانه‌های آن بین 160 تا 200 اسب‌بخار (برای توربو) قدرت داشتند. حداقل یک نمونه از این خودرو به ایران وارد شد.

    • 1987
      [​IMG]
      فیس‌لیفتی کلی برای 300ZX عرضه شد که عقب خودرو را به طور جدی دستخوش تغییرات کرد. پس از نزدیک به 18 سال، دیگر Z تحت برند داتسون عرضه نشد و لوگوی نیسان بر پیشانی آن خودنمایی می‌کرد.

    • 1989
      [​IMG]
      نوبت به معرفی نسل چهارم Z و نسل دوم 300ZX رسید. نیسان تجربیات مسابقات اتوموبیلرانی و خودروهای کانسپتی همانند MID4 را در این مدل به کار بست. این مدل بین 222 تا 300 اسب‌بخار (برای توربو) قدرت و در بهترین نمونه شتاب صفر تا صد 5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت داشت. تعداد اندکی از این خودرو به ایران وارد شد که یک نمونه به دفعات در مسابقات سرعت ایران حاضر بود.

    • 1992
      [​IMG]
      برای اولین بار نمونه روباز Z عرضه شد. قدرت نمونه توربو به حدود 320 اسب‌بخار افزایش یافت.

    • 1999
      [​IMG]
      پس از کنار گذاشتن نیسان Z از بازار آمریکا به علت اصلی فروش نه چندان خوب و مشکلات مالی، دوباره نیسان به فکر احیای آن افتاد و کانسپت 240Z را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرد. این خودرو ظاهری الهام گرفته از نسل اول Z داشت و از متعلقات فنی مدل 240SX بهره می‌برد.

    • 2002
      [​IMG]
      بالاخره نسل جدید Z با نام 350Z و با پیشرانه 3.5 لیتری 285 اسب‌بخاری عرضه شد. با وجود برخی انتقادات، بیشتر متخصصان با روی خوش از این خودرو استقبال کردند. این اولین محصول اسپرت نیسان پس از خریداری سهامش توسط رنو بود. تقریباً همزمان با آن مدل کانورتیبل نیز عرضه شد.

    • 2009
      [​IMG]
      پس از یک به‌روز رسانی کلی نسل جدیدی با نام 370Zمعرفی شد. پیشرانه 6 سیلندر 3.7 لیتری آن 335 اسب‌بخار قدرت داشت که توانست بالاخره رکوردهای نسل آخر300ZX توربو را بشکند.

    • 2019
      [​IMG]
      نیسان در نمایشگاه خودروی نیویورک 2019 پکیجی برای یادبود پنجاه سالگی Z عرضه کرد که شامل گرافیک بدنه مشابه مدل مسابقه‌ای BRE بود. همزمان خبر می‌رسد از سال آینده نمونه کانورتیبلی در کار نیست و شایعاتی نیز مبنی بر عرضه نسل بعدی Z در قالب یک کراس‌اور شنیده می‌شود.

    باما
     
    Amoo Dexy از این پست تشکر کرده است.