1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مروری بر بزرگ‌ترین رسوایی‌های تاریخ صنعت خودرو

شروع موضوع توسط M!LAD ‏18/8/19 در انجمن خودرو

  1. کاربر مفید

    تاریخ عضویت:
    ‏15/2/19
    ارسال ها:
    647
    تشکر شده:
    2,590
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    دانشجوی ارشد ترافیک
    صنعت خودرو یکی از صنایع مادر و حیاتی است که در سالیان اخیر تغییرات فراوانی به خود دیده و البته قوانین سخت گیرانه تری نیز بر آن اعمال شده اند. از دهه‌ی 70 میلادی به بعد که بحث ایمنی اهمیت بیشتری در صنعت خودرو یافت امنیت سرنشینان نیز موردتوجه قرار گرفت اما همه ی خودروسازان به این مبحث توجه ویژه ای ندارد و همین امر موجب شکل‌گیری برخی از بدترین رسوایی‌های صنعت خودرو شده اند. در عصری که تکنولوژی حرف اول را می‌زند ما رفتارهای عجیبی را نیز می بینیم.

    خطاهای عمدی و جدی در عملکرد خودروسازان سریعاً توسط رسانه ها فاش شده و موجب شکل‌گیری موج های عظیمی می‌شوند. در ادامه شما را با بدترین رسوایی‌های صنعت خودرو که واقعا تکان دهنده بوده اند آشنا می کنیم. با ما همراه باشید…

    • آزار و اذیت رالف نیدر توسط جنرال موتورز
    [​IMG]
    داستان جنگ پر سر و صدای رالف نادر با صنعت خودرو به خوبی جمع‌آوری شده و نام او هم به همین خاطر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اما حمله‌ی او به شورولت کورویر در یکی از فصل‌های کتاب خود با نام “غیر ایمن در هر سرعتی” بود که صنعت خودرو را به لرزه درآورد. جنرال موتورز با ادعاهایی که درباره‌ی ایمنی کورویر می‌شد برخورد دوستانه‌ای نداشت و تست های بعدی نشان داد این خودرو یکی از خطرناک‌ترین خودروهای بازار است. البته جنرال موتورز بجای تصحیح خطای خود تلاش کرد نیدر را اذیت کرده و چندین کارآگاه شخصی را به سراغ او فرستاد. نیدر از جنرال موتورز به خاطر نقض حریم شخصی شکایت کرد و غرامت 425 هزار دلاری را در سال 1970 به دست آورد که به پول امروز بیش از 2 میلیون دلار می‌شود.

    • متهم شدن جان دلورئون به معامله کوکائین
    [​IMG]
    [​IMG]


    جان دلورئون یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای صنعت خودرو بوده و در زمان خود یکی از ستاره های کاریزماتیک صنعت خودرو محسوب می‌شده است. او پدر معنوی پونتیاک GTO بوده و در ادامه به معاون رئیس جنرال موتورز نیز گماشته شده است. البته او در سال 1973 جنرال موتورز را ترک کرد و در سال 1975 به دنبال آرزوی خود یعنی تولید خودروهای اسپورت رفت و در نهایت خودروی دلورئون DMC-12 را ساخت؛ اما در نهایت سرمایه‌ی او ته کشید و ورشکسته شد و او به دنبال راهی برای پیدا کردن دوباره‌ی سرمایه بود اما راه او در نهایت با پیدا کردن چند کیلوگرم کوکائین به ارزش 24 میلیون دلار توسط FBI به پایان رسید. وکلای دلورئون اظهار داشتند او قربانی یک دسیسه‌چینی شده و نهایتا هم تبرئه شد.
    البته داستان به همین‌جا ختم نشد و او به زودی به اتهام کلاه‌برداری دستگیر شد. فیلمی به بازیگری الک بلدوین بازگوکننده‌ی سرنوشت جان دلورئون به عنوان یکی از خبرسازترین شخصیت‌های جهان خودرو است.

    • رشوه‌ی دایملر به مقامات دولتی چند کشور
    [​IMG]
    بازرسی‌هایی که در سال 2010 توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا انجام شد نشان می داد که دایملر به منظور به دست آوردن شرایط بهتر در برخی بازارها رشوه‌های کلانی پرداخت کرده است. دایملر متهم شده بود که در بازه ی زمانی بیش از 10 ساله مبلغ حدود 56 میلیون دلار به برخی مقامات کشورهای روسیه، چین، ویتنام، نیجریه، مجارستان، لیتوانی، کرواسی و بوسنی پرداخت کرده تا فروش دولتی بیشتری داشته باشد. همچنین کشف شد این شرکت با استفاده از برنامه‌ی نفت در برابر غذای سازمان ملل متحد پرداختی‌هایی به برخی وزرای عراقی داشته است.

    • فراخوان ایربگ تاکاتا
    [​IMG]
    از نظر محدوده و دامنه، فراخوان ایربگ تاکا پدر تمامی رسوایی‌های خودرویی است. بنا به گزارش NHTSA، این فراخوان حدود 37 میلیون خودرو با 50 میلیون ایربگ معیوب تاکاتا را شامل می‌شود. این فراخوان نه تنها بزرگترین فراخوان تاریخ آمریکا بلکه بزرگترین فراخوان محصول در کل تاریخ بوده است.

    در ابتدا چندین حادثه در این باره گزارش شد و سپس تحقیقات نشان داد که ماده ی شیمیایی باد کننده‌ی ایربگ ها در طول زمان و با نفوذ رطوبت تغییر می‌یابد. این امر باعث می‌شود اجزای ایربگ با شدت و سرعت زیادی منفجر شده و به صورت راننده یا سرنشین پرتاب شوند. به گزارش NHTSA بیش از 250 نفر به خاطر این عیب ایربگ مجروح و بیش از 15 نفر هم جان خود را از دست داده اند.

    • فولکس واگن و دیزل گیت
    [​IMG]
    [​IMG]


    رسوایی تقلب آلایندگی فولکس واگن یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های صنعت خودرو در سال های اخیر بوده است.
    تقلب فولکس واگن زمانی در آمریکا فاش شد که محققان اختلافاتی بین تست های استاندارد آزمایشگاهی و آلایندگی محصولات دیزلی فولکس واگن در شرایط واقعی را کشف کردند. زمانی که این یافته‌ها به CARB (آژانس حفاظت از هوای پاک کالیفرنیا) گزارش شد بازرسی‌ها آغاز و نهایت کشف شد که یک نرم افزار تقلب برنامه ریزی شده به منظور کاهش آلایندگی خودروهای فولکس واگن در زمان تست آنها بکار رفته است.

    تبعات این کار برای فولکس واگن بسیار سنگین بود و باعث کنار رفتن مدیرعامل این شرکت و پرداخت چندین میلیارد دلار جریمه شد. رسوایی دیزل گیت با تصاویر خودروهایی که در پارکینگ ها زمین‌گیر شده اند به خوبی نشان داده شده است. گفته می‌شود فولکس واگن 37 محل در آمریکا را برای نگهداری خودروهای تحت تاثیر این قضیه اجاره کرده بود.

    • شتاب‌گیری ناخواسته‌ی خودروهای تویوتا
    [​IMG]
    شهرت تویوتا به خاطر ساخت خودروهایی ایمن و قابل اعتماد زمانی زیر سوال رفت که موضوع کف‌پوش‌های این خودروها به میان آمد و منجر به فراخوان 5.5 میلیون دستگاه خودرو شد. تویوتا سپس فهمید پدال گاز هم می‌تواند اصطلاحا چوب شود. این خودروساز ژاپنی به خاطر این قضیه 1.2 میلیارد دلار جریمه شد. ژاپنی‌ها سپس اعتراف کردند که با بیانیه‌های فریبنده مصرف‌کنندگان آمریکایی را گمراه کرده‌اند.

    • فورد و فایرستون
    [​IMG]
    در سال 2000 و پس از دریافت گزارش‌هایی درباره‌ی جدا شدن آج لاستیک‌های فایرستون بکار رفته در فورد اکسپلورر تحقیقات آغاز شد. این امر باعث ایجاد یک جنگ خبرساز بین فورد و فایرستون شد اما مهم‌تر اینکه 271 نفر فوتی و بیش از 800 نفر مجروح به خاطر این قضیه باعث جلب توجه افکار عمومی شده بود. فورد و فایرستون وارد دعوایی حقوقی شده و حتی کار به کنگره‌ی آمریکا هم کشیده شد. نهایتا این رسوایی باعث کنار گذاشته شدن مدیران عامل هر دو شرکت شد و همکاری فورد و فایرستون هم به پایان رسید. البته مشکلات فورد اکسپلورر تنها به لاستیک‌های آن مربوط نمی‌شد.

    • کلاه‌برداری با تاکر 48
    [​IMG]
    [​IMG]


    پرستون تاکر یکی از پیشرفته ترین و امن ترین خودروهای زمان خود را طراحی کرده بود. او در سال 1948 شروع به رانندگی با خودروی تاکر 48 در سراسر آمریکا کرد و ویژگی‌های خودروی خود را به مردم نشان داده و حتی سهام کمپانی را نیز می فروخت.
    مشکل زمانی شروع شد که کمپانی او با سرمایه کمی آغاز بکار کرد و خودرو هم در تولید کامل نبود. او از پول بدست آمده در زمان سفرهایش برای پیشبرد کارخانه‌اش استفاده کرد. زمانی مشکل بزرگ پدیدار شد که تقاضا برای تاکر 48 بالا رفت و لیست انتظار چند ماهه تشکیل شد. البته اولویت در این لیست با افرادی بود که از جنگ جهانی دوم بازگشته بودند اما افراد عادی هم با خرید وسایل جانبی از تاکر می‌توانستند در لیست جایگاه خوبی داشته باشند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فعالیت‌های تاکر را زیر نظر قرار دادند ولی در نهایت او به چیزی متهم نشد. البته دید منفی عموم مردم به تاکر باعث شد خودروی تاکر 48 و کلا کمپانی او از نظرها محو شود.

    • شتاب‌گیری ناخواسته‌ی محصولات آئودی
    [​IMG]
    [​IMG]


    زمانی که برنامه‌ای تلویزیونی درباره‌ی شتاب گیری ناخواسته‌ی آئودی 5000 پخش شد همه به مرگ این خودرو در آمریکا اذعان کردند. این کار هزینه‌های زیادی به آئودی تحمیل کرد. زمانی که NHTSA این خودرو را بررسی کرد خطای انسانی را دلیل شتاب گیری ناگهانی آئودی 5000 اعلام کرد. فروش آئودی که قبلا هم در وضعیت خوبی نبود پایین آمد و چندین سال طول کشید تا ارباب حلقه‌ها در آمریکا احیا شود.
    • آتش‌سوزی فورد پینتو
    [​IMG]
    [​IMG]


    زمانی که خودروهای کامپکت دوران طفولیت را طی می‌کردند فورد پینتو در سال 1971 عرضه شد و البته طولی نکشید که گزارش‌های زیادی درباره‌ی آتش‌سوزی این خودروها از بخش عقب خودرو روانه‌ی دفاتر فورد شد. باک سوخت پینتو بین اکسل عقب و سپر قرار گرفته بود و فضای کم در نظر گرفته شده برای حرکت در زمان تصادف از عقب باعث می‌شد باک تحت تاثیر آن قرار گیرد.
    6 سال پس از ورود پینتو به بازار بود که مجله‌ی Mother Jones توجه دیگران را به این مشکل جلب کرد و خواستار بازرسی شد. NHTSA فهمید سیستم سوخت‌رسانی پینتو خطرناک بوده و همین امر منجر به فراخوان شد. اوضاع زمانی بدتر شد که سه زن در یک پینتوی آتش گرفته جان خود را از دست دادند. به همین خاطر ایالت ایندیانا فورد را مورد پیگرد قانونی قرار داد. این اولین باری بود که یک شرکت آمریکایی به قتل متهم می‌شد اما علیرغم تبرئه‌ی فورد از این اتهام، آتش‌سوزی پینتو یکی از تاریک ترین نقاط تاریخچه‌ی این برند محسوب می‌شود.

    • گیربکس‌های فورد
    [​IMG]
    مجله‌ی Mother Jones پس از قضیه‌ی آتش‌سوزی پینتو دست از سر فورد برنداشت. این مجله اظهار داشت از سال 1966 تا 1980 گیربکس‌های اتوماتیک فورد از نقصی در طراحی رنج برده اند که هزینه‌ی تعمیر هریک از آن‌ها تنها 0.03 دلار بوده اما فورد این موضوع را رد کرده است. مشکل گیربکس‌ها به احتمال خارج شدن دنده از حالت پارک و قرار گرفتن در دنده عقب و حرکت خودرو بوده است. فورد این مشکل را نادیده گرفت اما نهایتا با فراخوان 23 میلیون خودرو روبرو شد و حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت.

    NHTSA گفته بود 777 حادثه به خاطر این مشکل رخ داده و 77 نفر فوت کرده و 259 نفر نیز زخمی شده اند. فورد در نهایت دست به دامان دولت ریگان شد و سرانجام مجبور به چاپ 23 میلیون برچسب و فرستادن آن به مشتریان شد. در روی این برچسب نوشته شده بود: “از قرار گرفتن کامل دنده در حالت پارک اطمینان حاصل کنید”.

    • سوئیچ‌های استارت جنرال موتورز
    [​IMG]
    اگرچه معیوب بودن سوئیچ‌های استارت مشکل خیلی حادی به نظر نمی‌رسد اما زمانی که خودرو در زمان حرکت خاموش شود سیستم های فرمان هیدرولیک، ترمز و حسگرهای ایربگ از کار افتاده و خب اوضاع خیلی خوبی وجود نخواهد داشت. این مشکل جان 124 نفر را گرفت و جنرال موتورز مجبور شد 900 میلیون دلار به دستگاه قضایی، 35 میلیون دلار به NHTSA و 594.5 میلیون دلار به بازماندگان قربانیان این مشکل پرداخت کند.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.