1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ایجاد نورها در مایا

شروع موضوع توسط MiTra ‏10/6/11 در انجمن Maya

  1. پیشکسوت انجمن کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏11/11/10
    ارسال ها:
    11,946
    تشکر شده:
    3,557
    امتیاز دستاورد:
    113
    ایجاد نورها

    هنگامیکه نورها را در محیطMaya ایجاد می کنید در واقعMaya هیچ نوع شکل هندسی ایجاد نمی کند . آیکون نور که داخل صحنه مشاهده می کنید فقط نشانگر مکان تابش منبع نوری است . این آیکون در واقع یک نگهدارنده بوده و رندر نخواهد شد .​
    شش نوع نور اصلی درMaya می توان ایجاد نمود. برای سه نوع از این نورها–Directional وSpot وArea– می توانید مقیاس آیکونها را تغییر دهید .​
    برای نورهای Directional ( جهت دار ) وSpot ( نقطه ای ) می توانید از ابزارScale استفاده نموده تا آیکون را بزرگتر نمایید . برای نور ناحیه ای (Area ) باید آیکون آن را مقیاس دهی کنید تا میزان تابش نور را افزایش دهید . تا دامنه بیرونی ناحیه افت نور را تنظیم نمایید . اما نورهایPoint وAmbient را نمی توانید با ابزارScale بزرکتر نمایید و آیکونهای معرف این نورها در اندازه ثابت می مانند . نورها را بطور کامل در فصلهای آینده توضیح خواهیم داد .​
    [​IMG]
    ایجاد دوربین ها
    سه نوع دوربین در محیطMaya می توان ایجاد نمود .​
    Camera
    Camera and Aim
    Camera , Aim and up
    هنگامیکه یکنوع دوربین ایجاد می کنید آیکون آن دوربین شبیه دوربین فیلمبرداری و در مرکز صحنه ظاهر خواهد شد . این آیکون مانند آیکون نورها رندر نخواهد شد .اما می توانید آیکون​
    دوربین رامقیاس دهی نمایید تا انتخاب دوربین در صحنه را ساده تر انجام دهید . دوربین ها وعملکرد آنها را در فصلهای آینده بطور کامل توضیح خواهم داد .​
    انتخاب اشیا :

    قبل از ایجاد تغییر در یک عنصر داخل صحنه باید آن را انتخاب نمایید . همزمان با پیشرفت پروژه در یک صحنه انواع اشیا را ایجاد می کنید و ممکن است انتخاب دقیق شی مورد نظر مشگل شود . اما برنامهMaya روشهای مناسبی برای انتخاب اشیا دلخواه در اختیار شما قرار داده است .​
    انتخابهای انفرادی :

    یکبار کلیک بر روی هر شی سبب انتخاب آن شی می شود . اگر شی در حالت قاب سیمی نمایش داده شده باشد . باید بر روی یکی از خطهای تشکیل دهنده آن کلیک کنید . رنگ قاب سیمی بطور پیش فرض به سبز تبدیل می شود تا بدانید آن شی انتخاب شده است .اما اگر شی در حالتShaded نمایش داده شده باشد , هر جایی بر روی سطح شی کلیک کنید تا آن را انتخاب نمایید . در این حالت حالت قاب سیمی شی منتخب آشکار خواهد شد تا بدانید آن شی انتخاب شده است . اما برای لغو انتخاب شی منتخب کافی است هر جایی بیرون از آن شی یکبار کلیک کنید .​
    افزودن و کاستن انتخابها :

    برای افزودن به انتخابهای موجود یا کاستن یک شی از مجموعه منتخب فعلی روشهای گوناگون وجود دارد .​
    -در حالیکه شی را انتخاب نموده اید , کلیدShift را نگهداشته و بر روی یک شی دیگر کلیک کنید تا شی جدید را نیز به مجموعه منتخب اضافه نمایید . در حالیکه چند شی را همزمان انتخاب نموده اید , کلیدShift را نگهداشته و بر روی یک شی کلیک کنید تا آن شی را از مجموعه منتخب خارج نمایید . آخرین شی منتخب در یک مجموعه منتخب به رنگ سفید ظاهر می شوند .​
    -برایلغو انتخاب یک شی در یک مجموعه منتخب می توانید کلیدctrl را نگهداشته و شی مورد نظر را کلیک کنید .​
    -برای افزودن یک شی به مجموعه منتخب کلیدهایShift وCtrl را نگهداشته و بر روی شی مورد نظر کلیک کنید .​
    -برای معکوس نمودن انتخاب ( یعنی تبدیل اشیا منتخب به اشیا غیر منتخب و برعکس ) کلید Shift را نگهداشته و بر روی شی موردنظر کلیک کنید .​
    [​IMG]
    گزینه های انتخاب در منویEdit

    داخل منویEdit بخشی از گزینه ها مربوط به عملیات انتخاب است . گزینه Select all همه اشیا موجود در صحنه را همزمان انتخاب می کند . گزینهSelect all by type به شما امکان می دهد تا همه عناصر از یک گروه ( مانند نورها یا دوربین ها ) را همزمان انتخاب نمایید .​
    گزینه Select invert انتخاب انجام شده را معکوس می کند . بدین ترتیب که شی منتخب از حالت انتخاب خارج شده و سایر اشیا به حالت انتخاب تبدیل می شوند .دو روش برای پنهان نمودن اشیا در صفحه نمایش و برای عملیات ویرایش وجود دارند .​
    [​IMG]
    بترتیب Display ®hide در نوار منو را کلیک نموده و نوع شی مورد نظر را انتخاب نمایید .​
    در دوش دوم از محیط پنجرهLayer editorاستفاده نموده و رویت پذیری گروههای مورد نظر را غیر فعال می کنید . این روش را در فصلهای آینده توضیح می دهم .​
    انتخاب اشیا به کمک پنجره انتخاب :

    یک روش ساده برای برای انتخاب همزمان چند شی وجود دارد . داخل صحنه کلیک نموده و کشیده و یک پنجره فرضی اطراف همه اشیا مورد نظر بکشید .​
    انتخاب اشیا به کمک کمند انتخابی :

    گاهی پنجره چهار گوش برای انتخاب اشیا مناسب نیست . در این شرایط برای انتخاب اشیا مورد نظر می توانید از کمند انتخاب (Lasso ) استفاده نمایید .​
    آیکون این ابزار در کادر ابزار و پایین دکمه ابزارSelect tool قرار دارد . این آیکون را کلیک نموده و سپس داخل صحنه کلیک نموده و کمند انتخاب را ترسیم نمایید. همه اشیا داخل کمند و اشیایی که با کمند تقاطع داشته باشند همزمان انتخاب می شوند .​
    [​IMG]
    Quick selection :
    به هنگام ایجاد اشیا بهتر است آنها را به روش سازمان یافته نامگذاری نمایید تا شناسایی و بازیابی آنها ساده تر باشد . نامگذاری اشیا یکمزیت دیگر هم دارد . می توانید اشیا را بر اساس نام آنها انتخاب نمایید . به فیلد عددی قرار گرفته در منتهی الیه سمت راست نوار ابزار دقت نمایید . پیکان کوچک کنار این فیلد را کلیک نموده و گزینهQuick selection را انتخاب نمایید .​
    سپس نام دقیق شی را داخل فیلد تایپ نموده و کلیدEnter را فشار دهید . می توانید از کاراکتر های جایگزینه استفاده نمایید . از کاراکتر* بجای هر تعدادکاراکتر و از کاراکتر ؟ بجای یک کاراکتر در نام شی استفاده نمایید .​
    انتخاب به روشQuick select sets :
    می توانید مجموعه های منتخب از اشیا را نامنگذاری کنید ( واغلب اینکار را انجام می دهید ) تا بازیابی و انتخاب مجدد آن مجموعه را ساده تر اجرا نمایید . ابتدا اشیا را بدلخواه انتخاب نمایید . سپس بترتیبCreate®sets®quick select sets در نوار منو را کلیک کنید . داخل فیلد نام دلخواه و البته مناسب برای مجموعه را تایپ نموده و دکمهOk را کلیک کنید .​
    اکنون برای انتخاب مجدد و سریع مجموعه منتخب کافی است آنها را از حاتل انتخاب خارج نموده و بترتیب®quick select sets Edit و سپس نام مجموعه منتخب را کلیک کنید . برای حذف یا تغییر نام مجموعه های ذخیره شده انتخاب باید از محیط پنجرهOut liner استفاده نمایید .​
    ماسک گذاری ( فیلتر گذاری ) انتخاب​
    هر گاه در وضعیت انتخاب اشیا باشید . مجموعه ای از دکمه ها در نوار ابزار ظاهر می شوند که به کمک آنها می توانید عملیات انتخاب را فیلترگذاری نمایید . فرض کنید میخواهید در یک صحنه انواع اشیا و دوربین ها و عناصر دیگر را ایجاد نموده اید واکنون می خواهید از انتخاب دوربین ها یا نوارها ممانعت بعمل آورید . در این شرایط بر روی دکمهSelect by object type rendering کلیک راست نموده و گزینهLights را کلیک می کنید تا فاقد علامت گردد . بدین ترتیب دیگر امکان انتخاب نورها چه به عمد چه به سهو وجود ندارد .​
    انتخاب یک پنجره Out liner :
    یک پنجره وجود دارد که همه اشیا داخل صحنه را با نام آن نشان می دهد. این پنجره کهOut liner نام دارد به شما امکان می دهد تا نام اشیا موردنظر را کلیک کنید و آنها را داخل صحنه انتخاب نمایید .سعی کنید تا حد امکان از این پنجره در عملیات استفاده نمایید .​
    اگر این پنجره را مشاهده نمی کنید پس بترتیبWindow®Outliner در نوار منو را کلیک کنید​
    نام همه اشیا موجود در صحنه فعلی را داخل این پنجره مشاهده می کنید . بر نام شی موردنظر داخل این پنجره کلیک کنید . ی نوار خاکستری اطراف نام شی ظاهر شده و آن شی داخل صحنه انتخاب خواهد شد .​
    می توانید کلیدCtrl را نگهداشته و بر روی نام سایر عناصر کلیک کنید تا آنها را نیز به مجموعه منتخب اضافه نمایید .​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.