1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

گاهی به سریال های شبکه رسانه های تصویری

شروع موضوع توسط MiTra ‏21/11/10 در انجمن سینمای ایران

  1. پیشکسوت انجمن کاربر ارزشمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/11/10
    ارسال ها:
    11,946
    تشکر شده:
    3,553
    امتیاز دستاورد:
    113
    [​IMG]

    نگاهی به سریال های شبکه رسانه های تصویری: "قهوه تلخ" و "قلب یخی"

    مدتی است یک رسانه نه چندان قدیمی برای اولین بار اقدام به تولید و ساخت مجموعه های داستانی تلویزیونی کرده است. مخاطب این سریال های جدید که از طریق شبکه رسانه های تصویری پخش می شوند، خانواده و مدیوم تعریف شده برای آنها تلویزیون های خانگی است.

    هرچند سال هاست این باکس برای کشورهای خارجی تعریف شده و سریال هایی صرفاً برای پخش و توزیع در شبکه های خصوصی، ماهواره ها و تلویزیون های خانگی ساخته می شوند، اما کشور ما دیر وارد این گود شد حتی در مقایسه با کشورهائی چون کره، کلمبیا و ...

    اینکه چطور این باکس تازه تأسیس می تواند ساز و کار و ساختار تولید و ساخت خود را متناسب با مدیوم تعریف شده و مخاطبانش تعیین کرده و تبلیغ و اطلاع رسانی مناسبی داشته باشد، یکی از مهمترین نکاتی است که می تواند این تولیدات را تهدید کند.

    چراکه وقتی قرار نیست چنین مجموعه هائی از تلویزیون رسمی کشور پخش شوند طبعاً از امتیاز اطلاع رسانی و پخش گسترده محروم می مانند. وقتی هم قرار نیست در سالن های سینما اکران شوند شیوه های تبلیغاتی مرتبط را از دست می دهد و می ماند خلاقیت و هوشمندی در باقی روش های اطلاع رسانی و تبلیغ و البته نظم در پخش که می تواند در اولین گام ها مخاطب را با این آثار آشنا و قلاب ارتباطی را برقرار کند.

    "قلب یخی" و "قهوه تلخ" دو مجموعه ای هستند که آغازگران باکس جدید سریال هائی هستند که برای پخش از شبکه رسانه های تصویری در نظر گرفته شده اند. هرچند مجموعه طنز جدید مهران مدیری یک سری راه ها را برای پخش از تلویزیون طی کرد و به بن بست رسید تا این مدیوم جدید را برای ارتباط با مخاطب انتخاب کرد، به نظر می آید مجموعه جنایی - تعلیقی محمدرضا لطیفی با پیش فرض ورود به شبکه رسانه های تصویری تولید و پخش می شود.

    به همین دلیل است که "قهوه تلخ" با وجود محرکی چون مهران مدیری و مجموعه ای از بازیگران نام آشنا و البته طنازی های سبکی مخصوص به این کارگردان با پذیرش چند ریسک هم اکنون شش قسمتش وارد بازار شده است.

    نکته اول اینکه نویسنده همیشگی مدیری یعنی پیمان قاسم خانی در این کار حضور ندارد و دو نویسنده ثابت گروه او یعنی خشایار الوند و امیرمهدی ژوله نگارش را به عهده دارند. طبعاً چشم انتظاری برای حضور خود مدیری در جمع کاراکترهای نمایشی و در میان ۳۵ بازیگر اصلی مجموعه به نظر طبیعی می آید بخصوص که طراحی صحنه، لباس، لوکیشن ها و ... کار بسیار حرفه ای است.

    همانطور که اشاره شد از آنجا که "قهوه تلخ" از ابتدا برای پخش تلویزیونی تدارک و تولید شده طبعاً یک سری انتظارات مشابه را با خود به همراه دارد مثل اینکه معمولاً با گذر چند قسمت اولیه گرم تر و جذاب تر شود و مخاطب هم با فضا، قصه و شخصیت های متعدد ارتباطی تنگاتنگ برقرار کند و چه بسا که تغییراتی در برخی خطوط مجموعه ایجاد شود که تأثیر مثبت داشته باشد.

    نکته مهم دیگر اینکه حضور مجموعه جنایی - تعلیقی "قلب یخی" در کنار مجموعه طنز "قهوه تلخ" این امتیاز را به گرم شدن بازار مجموعه های این رسانه داده که با تنوع مضامین و سبک و حتی بازیگران، مخاطب بتواند انتخاب کند و مطابق با سلیقه خود (و البته با توجه به سبک سنگین کردن جیب خود و اینکه این دو مجموعه حالا حالاها ادامه دارند!) چه بسا هر دو را دنبال کند.

    اما همانطور که اشاره شده "قلب یخی" با توجه به اینکه از پیش برای چنین ساختاری شکل گرفته و تولید شده، بسیاری از الگوهای رایج و متداول چنین مجموعه هائی را در طراحی داستان، قصه گوئی، شخصیت پردازی، شیوه روایت، نوع اطلاعات دهی و ... دنبال می کند و به نظر می آید قلاب محکمی برای درگیر کردن مخاطب داشته باشد.

    بخصوص از این وجه که داستان و روابطی را دنبال می کند که با توجه به تعریف شخصیت ها می تواند جذابیتی تازه داشته باشد یعنی روابط بین چند دختر مانکن و یک صاحب مزون و ارتباطات برآمده که قتل و خیانت و خودکشی و ... را به همراه دارد و علامت سئوال های متعددی ایجاد می کند.

    البته این را هم باید اضافه کرد که به واسطه متمرکز شدن همه مسائل و مشکلات در یک جمع و بین شخصیت های ثابت، این نکته می تواند از رئالیسم فاصله بگیرد و ... به نظر هم نمی آید که قرار بوده واقعگرائی مجموعه به نمایشی بودن آن بچربد.

    اما به هر حال "قهوه تلخ" و "قلب یخی" سردمداران یک گام جدید در عرصه تولید مجموعه های داخلی هستند که با شیوه هوشمندانه تبلیغ و اطلاع رسانی و پخش منظم، تا این مقطع توانسته اند مخاطب را هرچند از سر کنجکاوی برای تجربه این عرصه جدید با خود همراه کنند. طبعاً ادامه این مسیر چه برای این دو مجموعه چه برای دیگر تولیدات این عرصه که می تواند رونقی در عرصه تولیدات نه چندان سهل الوصول ایجاد کند، بستگی به یافتن نقاط خالی و کاستی های پیش رو و رفع آنها دارد.